Dave Grohl. U kent de man niet?
Laat mij hem dan even voorstellen. Ooit
was hij de drummer van Nirvana. Nu
betreedt hij de internationale concertpodia als zanger van Foo Fighters. U blijft de wenkbrauwen fronsen? Deze namen
doen geen belletje rinkelen bij u? Boven uw hoofd blijft een groot vraagteken alarmerend
knipperen? Dan kan ik u slechts één goede raad geven: ga niet verder met dit
artikel. Stop met lezen. Uw interesses situeren zich niet op het
muzikale. Dat kan gebeuren. Dat mag gebeuren. Het hoeft geen zonde te zijn. Andere domeinen dragen uw voorkeur weg. Dat is goed.
Niet iedereen kan aangestoken zijn door dat gevaarlijke beestje, de
muziekmicrobe. Andere microbes hebben uw
organisme aangetast en u tot andere richtingen gedwongen.
Nirvana en Foo Fighters. Dat is
slechts de kern van het curriculum.
Bewust heb ik het niet over de vele zijprojecten. Het zou ons te ver voeren. Vele supergroepen startte hij op, aan vele
groepen leverde hij een bescheiden bijdrage.
Maar daarover wil ik het dus niet hebben. Behalve over één project wil ik verder
uitweiden. Over één project wil ik wel
wat meer vertellen. Onder druk van
Canvas.
Zondagavond, 22 september om 21.35 uur, zendt Canvas de documentaire ‘Sound
City’ uit. Deze docu is het werk van
onze muzikale duizendpoot Dave Grohl.
Hierin vertelt hij het verhaal van een muziekstudio in Los Angeles. Niet zomaar een studio. In de Sound City Studios werden meer dan
zeventig markante en belangrijke elpees opgenomen. Vele groepen doken in deze studio onder voor
hun muzikale worp. Neil Young, Fleetwood Mac, Elton John, Cheap
Trick, Tom Petty, Nirvana, Rage Against the Machine, Queens of the Stone Age,
Arctic Monkeys, Johnny Cash, Kings of Leon, … Dit lijstje is niet
limitatief. Ik kan nog even
doorgaan. Maar ik doe het niet. Soms moet men beknoptheid betrachten.
De hoofdrolspeler in deze documentaire is één bepaald iemand. Het is een machine, een ding. Een gebruiksvoorwerp. De bevoorrechte getuigen zijn evenwel
bijzonder lovend over dat ene ding. Zij
worden bijzonder lyrisch als zij over dat ene ding praten. Het lijkt wel alsof dat ene ding hun beste
maatje was in de studio. Het ding wordt
mens. Zo lijkt het wel. Dat mensgeworden ding is het Neve
mengpaneel. Dat mengpaneel bepaalde het
succes van de studio. Het gaf een eigen,
niet te evenaren, niet te peilen geluid aan de opnames. Een geluid, waardoor de opname uniek werd. Een unieke sound in een unieke studio, die
combinatie moet resulteren in een unieke documentaire.
De documentaire wordt opgesplitst in twee delen. Het eerste deel vertelt het verhaal van de Sound
City Studio. Van de jaren zeventig tot
enkele jaren terug. In het tweede deel
wordt overgeschakeld naar het heden.
Geen historische vertellingen meer in dat tweede deel. Neen, de klemtoon wordt hierin gelegd op het
totstandkomen van de soundtrack. Wij
zien de opnames van een bijna unieke soundtrack. Muzikale grootheden komen samen om een
muziekje te spelen. Om te jammen. Heerlijke televisie, zo blijkt. Want over één ding waren alle muziekcritici
het eens. Deze documentaire is
schitterend.
Nog één Belgisch muziekweetje. Ter
afronding. In 2010 trekt Triggerfinger
naar deze legendarische studio voor de opnames van hun laatste album ‘All This
Dancin’ Around’. Zij zullen één van de
laatste groepen zijn, die in deze studio’s zouden opnemen.
Link:
De Wereld Draait Door: Triggerfinger over Sound City Studios.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten