‘Ain’t no sunshine’
van Bill Withers. Ongetwijfeld
kent u dat liedje. Dat moet wel, dat is
eigen aan een wereldhit. Een wereldhit
heeft maar een paar noten nodig om onmiddellijk herkend te worden. Maar er is meer dan die onmiddellijke
herkenning. Een wereldhit zingt u
mee. Of neuriet u mee. Zingen of neuriën, dat is afhankelijk van uw
kwaliteiten als zanger. Dat is
afhankelijk van een juiste zelfkennis.
Horen, herkennen en zingen. Dat
proces wordt gelinkt aan een wereldhit.
Maar zelfs dat is nog niet alles.
Een wereldhit blijft na het beluisteren hangen in het hoofd. Dat oneindig herhalen in het hoofd kan enkele
uren duren. Zelfs enkele dagen kan dat
hitje weergalmen in het hoofd. Jawel, u
kan er hoorndol van worden.
‘Ain’t no sunshine’ heeft een dergelijke status verworven dat ik het
eigenlijk niet meer kan horen. Het gaat
verder dan enkel verveling. Dat liedje
verveelt niet meer. De gradatie van
verveling heeft dit liedje al ver overschreden.
Bij de eerste noten zoek ik dan ook spontaan een andere zender. Ik schakel onmiddellijk over. Omwille van zelfbehoud. Mijn psychisch en fysisch welbevinden acht ik
hoog.
Maar heel soms heb je die mogelijkheid van ontvluchten niet. Heel soms moet je de confrontatie
aangaan. Zoals deze morgen. Een collega riep mij bij zich. Hij vroeg mij of ik eventjes tijd had. Die tijd had ik. Indien ik die tijd niet had, dan had ik tijd
gemaakt. Want dat kan, men kan tijd
maken. In deze tijden van rushen en
crossen zou men dat kunnen vergeten. Het
hoeft niet altijd vooruit te gaan. Het
hoeft niet altijd sneller te gaan. Neen,
heel dikwijls kan men gewoon blijven stilstaan.
Op de vraag van mijn collega of ik even tijd had, bleef ik dan ook
bewust stilstaan. Ik nam de tijd. Ik had de tijd. Hij wilde mij iets laten horen. Weigeren was geen optie want onmiddellijk
duwde hij mij zijn oortjes in de hand.
Zijn vastberaden en niet voor een ‘neen’ vatbare daadkracht kan achteraf
enkel geïnterpreteerd worden als terechte, vaderlijke fierheid.
Ik stak de oortjes in. Dan
gebeurde dat onverwachte. In mijn oren
hoorde ik die eerste noten van ‘Ain’t no sunshine’. Mijn spontane reactie van wegzappen bleef
evenwel uit. Wat ik hoorde, was
overrompelend. Ik werd gegrepen. Aangegrepen.
Door een hese, breekbare stem.
Door een unieke stem. Doorheen de
mij uitgeleende oortjes hoorde ik een zangeres, die erin slaagde die wereldhit
op een heel eigen en aparte wijze te interpreteren. Eén zangeres.
Eén gitaar. Eén
doehetzelfcameraatje. In de badkamer? Op
de slaapkamer? In de woonkamer? Waar het werd opgenomen weet ik niet maar bijna
leek het niet van deze wereld. In deze
wereld kan schoonheid en breekbaarheid soms buitenaards klinken.
Normaal gezien zou nu een link volgen naar dat filmpje. Dat was ik van plan. Maar het lukt mij niet. De artieste (omwille van haar wonderlijke
prestatie durf ik haar zo te noemen) weigert het filmpje te delen met de
gemeenschap. In tijden van sharen en
liken kunnen wij dit een moedige houding noemen. Een moedige houding evenwel waardoor u mijn
ochtendlijke geluk niet kan delen.
Juryleden zullen over haar niet oordelen. U zal op geen enkel televisieprogramma voor
deze ‘unknown artist’ kunnen stemmen.
Maar ik durf u nu te vertellen, deze morgen hoorde ik The Voice van
Vlaanderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten