Donderdagavond ging ik naar Ghost.
Van Abattoir Fermé. Een bevreemdende
voorstelling. Een bizarre
voorstelling. Een totaal van de pot
gerukte voorstelling. Maar bovenal een
bijzonder intrigerende voorstelling. Een
bijzondere ervaring, zo kunnen wij deze avond het best omschrijven.
Het publiek kreeg geen enkele houvast.
Enkel aan een korte omschrijving, vooraf gelezen op het internet, kon ik
mij vastklampen. Zo wist ik de opzet van
de voorstelling. De makers van Abbatoir
trokken naar het Zuiden van Amerika.
Terug in België maakten zij op basis van hun ervaringen deze voorstelling. Dat is het enige gegeven. Daarmee moest ik het doen.
Het verhaal? Neen, de vraag naar een korte samenvatting moet ik
onbeantwoord laten. Niet uit onwil. Ik zou best willen maar het lukt mij gewoon
niet. Zoals ik al zei, het is een bizarre
voorstelling. Bizarheid laat zich niet
samenvatten. Bizarheid moet ervaren
worden. Bizarheid moet gezien en gevoeld
worden. U had er bij moeten zijn. Dat zou mijn taak gemakkelijker hebben
gemaakt.
Wat zij in het Zuiden precies hebben meegemaakt, ik weet het
niet. Maar zonder enige twijfel hebben
zij de toeristische paden niet bewandeld.
Zij zijn behoorlijk afgeweken van die platgetreden paden. Vlaanderen Vakantieland is het dus niet
geworden. Wij krijgen de andere kant te
zien. De achterkant van de toeristische
plaatjes. Wij krijgen de donkere,
duistere kant te zien. De mysterieuze
kant. De makers en spelers van Abattoir
hebben hun ontmoetingen, ervaringen en verhalen op een hoopje gegooid. Zij hebben dat alles verwerkt tot een collage,
overgoten met een fantasievol sausje. Zij
hebben het verwerkt tot een visueel en beklijvend spektakel. Tot een droom. Of neen, tot een nachtmerrie.
Dat spektakel wordt bevolkt met vreemde personages. Personages met een hoek af. Een serieuze hoek af. Ons wordt een blik gegund in het Zuiderse
rariteitenkabinet. Door slechts vier
acteurs wordt een ruim pallet aan karakters voorgesteld. Die metamorfoses, dat vervellen tot andere
personages is bijzonder fascinerend om te zien.
Dat vervellen wordt op een inventieve manier geïntegreerd in het stuk.
Het visuele spektakel wordt nog versterkt door de muziek van
Kreng. Zij leveren de perfecte
soundtrack bij dit stuk. Een constante
ondertoon van dreiging. Muziek, steeds
klaar om te exploderen. Want die sfeer
wordt weergegeven. Broeierig heet en
dreigend, in dat sfeertje wordt geacteerd.
Eenzelfde sfeerschepping als in Mississippi Burning. Aan die film moet ik constant denken. Maar niet enkel de muziek creëert die
sfeer. Ook het decor speelt hierin een
belangrijke rol. De scene van de
theaterzaal wordt omgetoverd in een swamp.
Met de daarbij horende vegetatie.
Met het typische, wankele aanlegsteigertje. Met een houten hut, een bouwvallige ruïne
maar toch bewoond door een even bouwvallige vrouw. Heel af en toe spuwen rookmachines rook over
de scene. Als nevel over de swamp.
Donderdagavond zag ik Ghost.
Geen afgelijnd en mooi verhaaltje.
Wel een hallucinante trip.
Doorheen het danteske Zuiden. Doorheen
een chaotische hel. Ondanks dat afdalen
in de hel, heb ik toch een heerlijke avond gehad. Hel en heerlijk, die twee woorden kunnen niet
samen bestaan, zo lijkt het. Toch heeft
Abattoir Fermé die twee woorden kunnen verbinden.
Link:
Geen opmerkingen:
Een reactie posten