Nieuwe cd-releases. Hoe kunnen we door de bomen nog het bos
zien? Bijzonder moeilijk. Zij komen in te grote aantallen op ons
af. Uit die grote aantallen moeten of mogen wij een keuze maken.
Wat te kiezen? Keuzestress knelt zich om mijn hart. Het angstzweet breekt
mij uit. Want de angst een verkeerde keuze te maken bestaat. Die
verkeerde keuze willen wij ten allen tijde vermijden. Hiervoor bestaan
een aantal mogelijkheden. Die mogelijkheden zijn niet waterdicht maar ze
verhogen de kans op succes.
Wij kunnen ons enkel verlaten op gevestigde namen. Namen, die in
het verleden reeds bewezen hebben voor kwaliteit te staan. Deze zekerheid
biedt weinig verrassing. Biedt weinig vernieuwing. Maar ondanks
deze bezwaren biedt zij wel de hoogste kans op zekerheid. In deze
moeilijke economische tijden is een mens op zoek naar zekerheid, toch?
Een andere mogelijkheid zijn referenties. Soms gebeurt het wel
eens dat gevestigde namen aan namedropping doen. Zij laten een naam
vallen. Een naam, waarvan zij menen dat die het zal maken in het
muziekwereldje. Een naam, die zij durven te bestempelen als een
revelatie. Als een markante openbaring. Die grote namen hebben een
grote kennis. Zij draaien al een behoorlijk tijdje mee. Zij moeten
het wel weten, toch?
Dan bestaat er nog een mogelijkheid. Succes is niet altijd
verzekerd. Deze mogelijkheid staat eerder gelijk aan het wagen van een
gokje. Maar als die gok gunstig uitpakt, is het plezier des te
groter. Des te intenser. Want dan hebben wij het heerlijke gevoel
een ware ontdekking gedaan te hebben. Die mogelijkheid wordt ons
aangereikt door kritische, muzikale geesten (ook wel critici genoemd).
Muzikanten noemen die critici vaak misprijzend gebuisde of mislukte
muzikanten. Die bewering laat ik voor rekening van de muzikanten.
Ik durf en wil die bewering niet in de mond nemen. Want ik verlaat mij
vaak op die kritieken. Omdat die kritieken mij wegwijs maken doorheen het
uitgebreide, wijde muzikale landschap. Die kritieken tonen mij de weg
naar de nieuwste sensaties. Naar de opmerkelijkste releases. Naar
baanbrekend werk. Naar herontdekkingen.
In die kritieken lees ik vaak verwijzingen naar andere groepen.
Dat maakt het interessant. Want met die verwijzingen maakt de criticus
duidelijk welke richting de te bespreken release uitgaat. Onlangs las ik
de bespreking van de nieuwste van White Denim, ‘Corsicana Lemonade’. In
die bespreking werd gerefereerd naar The Black Keys. Dat is pas een
referentiepunt. Dan Auerbach, de frontman van The Black Keys, wordt bijna
als een heilige beschouwd. Wat hij aanraakt, verandert in goud. Een
muzikale Midas, zo kunnen wij hem noemen. Hij had een hand in het succes
van Michael Kiwanuka, Valerie June en heel recentelijk nog in het succes van Bombino.
Dat alles maakte mij nieuwsgierig. Daarbovenop kwam nog de omschrijving
van de muziek. De muziek van White Denim werd omschreven als vettige,
zompige bluesrock. Ik was verkocht. Dit moest goed zijn.
Zonder enige twijfel. Ik laat u meegenieten.
Links:
White Denim – website.
White Denim: Pretty Green (de clip).
Links muziekbladen:
Enola.
Damusic.
Rifraf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten