dinsdag 5 juni 2018

Mooie liedjes: In the rush of shaking shoulders (en veel, veel meer) van Arsenal. Brief aan Leonie, Hendrik en John.

Beste Leonie,
Beste Hendrik,
Beste John,
 
Vorige week was het Arsenal-week.  U kijkt vreemd op.  U denkt iets gemist te hebben.  Snel doet u even rondvraag.  Bij vrienden.  Bij vriendinnen.  In de media hebt u hierover niks opgevangen.  U staat voor een raadsel.  Sta mij dus even toe dit raadsel te ontraadselen.  Want dat is wat moet gebeuren met raadsels.  U hebt helemaal niks gemist.  Die Arsenal-week beperkte zich enkel tot mijn omgeving.  Mijn persoonlijke habitat.  Ik zelf had dat initiatief genomen.  Niemand anders.  Enkel ik wist van deze aan u gewijde week.  Niemand anders.  Waarom dan? Ik had zo mijn redenen.
 
Vorige week keek ik naar Belpop.  Naar de eerste aflevering van het nieuwe seizoen.  Die aflevering waarin Arsenal centraal stond.  Pas vorige week? Dat hoor ik u denken.  U twijfelt aan mijn verknochtheid aan de band.  Ik wil die twijfel wegnemen.  Ik heb een geldig excuus voor dat uitgesteld kijken.  Ik was op reis.  Dan is televisie ver weg.  Dan moeten andere dingen gezien worden.  Dan moeten andere indrukken opgedaan worden.  Na de reis kon ik mijn achterstand op televisioneel gebied wegwerken.  Ik kon kijken naar de gemiste programma’s.  Naar die programma’s die er toe doen.  Belpop was één van die programma’s.
 
De aflevering met u als centrale gast werd een feest.  Met pretoogjes zat ik te kijken.  Met pretoortjes (indien dit zou bestaan) zat ik te luisteren.  U deed mij meerdere malen naar mijn ceedeekast lopen.  U deed mij teruggrijpen naar een album, dat ik in jaren niet meer gehoord had.  Sonicly speaking van Thin Line Men.  U deed mij dat ene album uit de kast nemen.  Where have my countrymen gone van The Sheila Divine.  U herinnerde mij aan het bestaan van dat ene album uit mijn collectie.  Interiors van Brad met Shawn Smith.  
 
Maar u deed mij niet enkel teruggrijpen.  U herinnerde mij niet enkel aan die meer dan fantastische albums uit mijn collectie.  U deed mij ook ontdekken.  U bracht mij tot Kyuss.  Aan die groep was ik altijd voorbijgegaan.  Waarom? Ik achtte mij te licht voor die muziek.  Ik zou omver geblazen worden door de agressieve hardheid.  Dat dacht ik altijd.  Daarom ging ik in een wijde boog om die muziek heen.  Maar u liet mij datgene doen wat ik altijd al had vermeden.  Ik ging op zoek naar de muziek van Kyuss.  Een nieuwe wereld ging open voor mij.  Deze muziek moest niet ontweken worden.  Vele jaren dwaalde ik.  Dat stelde ik nu vast.  Ik ontdekte die heerlijke energie.  Eén brok luide en harde energie, waaruit ik toch rust weet te puren.  Hardheid en rust, het kan samengaan.
 
Ik had al een fijne tijd met die muziek.  Toch moest het beste nog komen.  Het sluitstuk van mijn Arsenal-week moest nog komen.  Ik ging op reis doorheen de wereld van Arsenal.  Dat deed ik aan de hand van uw muziek.  Ik keerde terug naar het begin.  Dat was nodig.  Een reis moet een begin hebben.  Zonder een beginpunt is een vertrek onmogelijk.  Ik keerde daarom terug naar Oyebo Soul.  Uw debuutalbum uit 2003.  Op mijn muzikale reis bouwde ik verschillende rustpunten in.  Ik hield halt bij Outsides.  Bij Lotuk.  Bij Lokemo.  Bij Furu.  Ik besloot zelfs een ommetje te maken.  Ik stapte een zijweg in en kwam uit bij De Poolreizigers.  Vanop dat zijweggetje kwam ik opnieuw naar de hoofdbaan om door te gaan naar het eindpunt.  Naar In the rush of shaking shoulders.
 
Ik luisterde naar uw nieuwste album.  Ik kon een glimlach niet onderdrukken.  Een glimlach, die mijn blijheid moest vertolken.  Ik dacht terug aan die ene uitspraak in Alleen Elvis blijft bestaan.  In die enkele woorden werd niet minder dan het einde van Arsenal afgekondigd.  Toen zat ik zak en as.  Toen moest ik echt wel bekomen van dat nieuwtje.  Nu zat ik opnieuw te luisteren naar Arsenal.  Het leven kan mooi zijn.  Heel mooi.  Het eindpunt van mijn reis was het beginpunt van uw nieuwe reis.
 
Ik luisterde naar Amplify.  Ik luisterde naar Whale.  Ik luisterde naar de andere, nieuwe nummers.  Ik voelde het plezier.  Het plezier dat jullie hadden herontdekt in Nigeria.  Het plezier om muziek te maken.  Het plezier om een verhaal te vertellen.  Ik las dat verhaal.  Ik las uw muziek.  Arsenal was terug.  Ik kon er enkel blij om zijn.  Uw nieuwste album schonk mij niet enkel plezier.  Het maakte mij nieuwsgierig.  Nieuwsgierig naar de manier waarop die nummers zullen vertaald worden naar het podium.  Want in vele nummers hoor ik dat verlangen naar concertzalen.  Vele nummers vragen om een podium.  Dat wil ik zien.  Dat wil ik horen.  Want één ding weet ik, het wordt een feestje.  Dat staat als een paal boven water.  Ik begin nu al af te tellen naar uw show in de Lotto Arena.
 
Ik had een mooie week achter de rug.  Een week vol mooie herinneringen.  Een week vol fantastische ontdekkingen.  Een week met één belangrijke vaststelling.  Dat In the rush of shaking shoulders een meer dan goede plaats is.  Een uitstekende plaat.  Een schitterende plaat.  Een plaat, die moet gehoord worden.  Niet één keer.  Niet twee keer.  Wel honderden keren.  Ik moet stoppen met schrijven.  Uw nieuwste album roept mij.  Ik ga opnieuw op reis.  Want ik hoor vakantie in die muziek.  Ik hoor plezier.  Ik hoor levenslust.  Ik hoor vele dingen maar moet in die muziek nog veel andere dingen ontdekken.  Ik ga aan de slag.
 
Beste Leonie.  Beste Hendrik.  Beste John.  Ik wens u alle succes toe.  Tot in Antwerpen.  Dan gaan we feesten.
 
Met vriendelijke groeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten