Beste Filip,
Beste burgemeester en schepenen,
Beste gemeenteraadsleden,
Ik weet het. Dit is niet het
beste moment om te komen aandragen met voorstellen om de verkeersinrichting
anders te oriënteren. Gent slibt
dicht. Gent zit vast. Wegenwerken maken het onmogelijk vlotjes het
Gentse centrum te bereiken. Toch tijdens
de spits. Bumperend voortsjokken is
onvermijdelijk. Kwade geesten durven in
deze filetijden uw partij te beschuldigen van een bewuste strategie. Zij verdenken uw partij ervan via deze
strategie de wagen uit het centrum weg te duwen. Laat mij duidelijk zijn, ik ben niet één van
die kwade geesten. Ik heb het goed voor
met uw partij. Dit wordt dus geen
haatbrief. Geen dreigbrief. Neen, in deze brief wil ik u een vraag
stellen. Een voorstel doen. Jawel, het debat kan ook beschaafd en
geciviliseerd.
Perfectie bestaat niet. Dat
wordt ons telkens weer meegegeven. Als
troost. Ondanks die troostende woorden
trachten wij die perfectie in ons dagelijkse bestaan toch steeds weer na te
jagen. Dat streven naar het perfecte mis
ik een beetje in de Overpoortstraat. Er
was een begin. De aanzet werd gegeven
met de herinrichting van het Sint-Pietersplein.
Met die herinrichting veranderde die open parking in één van de mooiste
pleinen in Gent. Dat mag ik bijna
dagelijks ervaren als ik met de fiets langs dit plein passeer. Hier proef ik vrijheid. Openheid.
Hier zie ik jeugd. Toekomst. Altijd weer een warme gewaarwording. Met het nieuwe Kramersplein ging het verder
de goede kant uit. Met die twee ingrepen
dacht ik dat de eigenlijke aanpak van de Overpoortstraat het logische vervolg
zou worden. Dat werd het niet. Jammer.
Die aanpak is nochtans noodzakelijk.
Want laten wij wel wezen, het imago van die studentenstraat is niet echt
schitterend. Vechtpartijen, drugs en
diefstal. Dat lijkt nog de enige
mogelijkheid voor de straat om in het nieuws te komen. Het moet anders. De Overpoortstraat moet dringend aan de
plastische chirurgie. Ik heb een ideetje. Dat wil ik u niet onthouden. Burgerparticipatie heet dat dan. Ik doe een poging. Een bescheiden poging om mijn steentje bij te
dragen in uw streven naar perfectie.
Maak van die Overpoortstraat een voetgangerszone. Ban die wagen. Geen straat meer, wel één groot voetpad. Van de Heuvelpoort tot het Kramersplein, één
gezellige kinderkopjesrijke straat. Op die
manier kan die straat zijn eigenlijke functie ten volle uitoefenen. Deze straat is een uitgaansstraat. Hier wordt gefeest. Uitbundig gefeest. Auto’s horen niet thuis in dat
feestgedruis. Café’s kunnen een terrasje
uitzetten. Een terrasje waarop rustig
een aperitiefje kan genomen worden.
Waarop dronken hoofden eventjes languit kunnen bekomen. Eén groot terras. Met plaats voor voetgangers en fietsers, dat
spreekt voor zich. Op die manier zou de
geest van open vrijheid, die op het Sint-Pietersplein heerst, doorgetrokken
worden. De Overpoortstraat zou ruimer
worden. Frisser. Hipper.
Maar die eenvoudige ingreep volstaat niet. Het zou nog veel beter kunnen. Want het is niet enkel die straat die grauwte
uitademt. Het zijn vooral die onfrisse
gevels, overladen met overdadige lichtreclame.
Lichtreclame, die op geen enkele wijze ook maar één schoonheidsprijs zou
kunnen wegkapen. Kan het anders? Ik
dacht het wel. Ik heb in de straat al
enkele bescheiden pogingen tot verfraaiing gezien. Maar heel soms is bescheidenheid een slechte
raadgever. Heel soms moeten wij groots
durven denken. Vooral in een stad waar
de gevestigde universiteit studenten tracht te verleiden met de slogan ‘durf
denken’. Die enkele graffitis zijn wel
ok maar het moet groter. Grootser. Weidser.
Alle gevels zouden moeten versmelten tot één grote schildering. Déjeuner sur l’herbe, maar dan niet op
canvas. Wel op een muur. Het zou mooi zijn. Getekend groen op de muur. Geschilderde natuur. Die frisse kleuren zouden de Overpoortstraat
opnieuw doen ademen. Een zucht van
verlichting zou doorheen de straat waaien.
Maar die grote gevelschildering alleen is niet voldoende. Er moet gesnoeid worden in de
lichtreclame. Voor de Overpoortstraat
moet een lichtplan opgesteld worden. Om
zo aansluiting te vinden bij het verlichte Gent, dat in de hele wereld wordt
geroemd. Dat in de hele wereld prijzen
wegkaapt. Met die verlichting moet
bijgedragen worden tot het herwonnen warme karakter van de buurt. Licht moet dat karakter extra beklemtonen. Alle lichtexpertise, opgebouwd doorheen de
stad, kan samengebracht worden in deze ene straat. Een explosie van bescheiden licht. In combinatie met een lichte toets van
kunst. Midden in die combinatie frisse
meisjes. Frisse jongens. Het zou mooi zijn.
Op die manier zou de Overpoortstraat opnieuw dat verhaal kunnen
vertellen, dat het al jaren vertelde aan meerdere generaties van
studenten. Een onvergetelijk verhaal van
lol en plezier. Maar dat doorheen de
jaren jammer genoeg werd weggedrukt door die enkele uitschuivers. In de perceptie van velen krijgt de
Overpoortstraat nu het etiket ‘te mijden’ opgekleefd. Onterecht.
Elke dag rij ik doorheen de Overpoortstraat. Niet meteen de mooiste straat. Het zou anders kunnen. Het zou beter kunnen. Ik heb een poging gedaan. Nu u nog.
Hopelijk.
Tot slot wou ik nog even terugkomen op de bewering dat uw partij tegen
de wagen zou gekant zijn. Dat u de wagen
als te bestrijden vijand zou beschouwen.
In mijn inleiding haal ik die bewering even aan. Ik onderschrijf die bewering niet maar wel
lijkt deze u te immobiliseren. Indien
dat niet zo was, zou u zich zonder enig voorbehoud verenigen achter de plannen
van het project ‘Voor een beter Gent’.
Daarin wordt een gedurfd plan uitgetekend voor een nieuw Gent. Een verkeersvrij Gent. Als groene partij en beleidspartij zou u het
voortouw moeten nemen in dat debat. U
zou zich moeten opstellen als leider.
Vrij van enige schrik. Politiek
hoeft niet achterna te lopen. Politiek
moet voorop lopen, moet de vernieuwende richtingen uitzetten. Ik kan uw houding in deze dan ook enkel
betreuren. Ik had u in deze om een
beetje meer moed en durf willen vragen.
Want dit project vraagt navolging.
Vraagt niet enkel opvolging maar ook uitvoering. Dat wou ik aan het eind van deze brief, los
van het eigenlijke onderwerp, toch nog heel even kwijt.
Met vriendelijke groeten.
Link:
Voor een beter Gent.
Geachte heer
BeantwoordenVerwijderenVan harte bedankt voor uw bericht en uw boeiende blog.
De suggesties inzake mobiliteit zullen uiteraard door collega Watteeuw moeten worden bekeken, maar er zitten ook enkele suggesties in voor de horecapanden en het uitzicht van de straat.
Ik wil dit met uw goedvinden graag eens bekijken met de VZW Gentse Tappers, die de horeca in de Overpoort verenigt.
Met vriendelijke groeten
Christophe Peeters
Schepen van Financiën, Feesten, Middenstand en Innovatie
Beste heer Backx,
BeantwoordenVerwijderenOok ik heb met veel belangstelling uw blogtekst gelezen.
Het zijn mooie suggesties die u doet. Zoals u misschien weet, ben ik volop bezig met het uitwerken van een nieuw Mobiliteitsplan voor Gent.
In dit kader wil ik - als de tijd daar rijp voor is - bekijken wat er kan verbeteren voor de Overpoort.
Met vriendelijke groeten
Filip Watteeuw
Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken