Beste Flip,
Zondagavond kwam u naar de Gentse Vooruit. Ik had verscheidene excuses om toch niet te
hoeven komen. Die avond was het de
finale van So You Think You Can Dance. Wekenlang
hadden wij elke zondag gekeken naar dat programma. Nu was het de ontknoping. Nu gingen wij weten wie de winnaar of
winnares van deze editie was. Jawel, wij
konden kijken in uitgesteld relais. Maar
de kans om via allerlei digitale mediakanalen toch te achterhalen wie gewonnen
had was bestaande. Met die voorkennis hoeft
dat uitgesteld kijken eigenlijk niet meer. Want
alle spanning is weg. Het medelevend
supporteren heeft dan nog weinig zin en nut.
Daarom aarzelden wij toch te komen.
Bovendien was het zondag. Dan worden
wij geconfronteerd met de zondagse blues.
Die blues weerhoudt ons buiten te komen.
Die blues kluistert ons aan de zetel en duwt ons ongewild die zetel
in. Diezelfde blues maakt ons weinig
ondernemend en maakt ons elke zondagavond tot passieve wezentjes, die zich onder
kleurrijke fleece dekentjes warmpjes voor de televisie nestelen. Daarom aarzelden wij toch te komen.
Toch waren er ook elementen, die ons naar de Vooruit riepen. Het belangrijkste element was onze
nieuwsgierigheid. Wij hadden gelezen
over uw nieuwste werkstuk ‘Cirque, de avonturen van W.M. Warlop’. In dat werkstuk was behoorlijk wat tijd gekropen. U was naar Londen getrokken. U had samengewerkt met de heren Young en
Powell. Best wel grote namen in het
muziekwereldje. Op hun lijstje met
referenties konden wij The Clash, The Smiths, Madonna, Kate Bush en Cockney Rebel
lezen. Niet enkel tijd werd
geïnvesteerd. Er werd ook behoorlijk wat
geld tegenaan gegooid. Er wordt
gesproken van een budget van vijftigduizend euro. Dat zou behoorlijk veel zijn voor een
Belgische productie. Dergelijke namen en
dergelijk budget scheppen verwachtingen.
Zoals steeds wint de nieuwsgierigheid.
Nieuwsgierigheid haalde het op de dansfinale. Nieuwsgierigheid haalde het op bluesende
fleece dekentjes. Zondagavond stonden
wij in de Gentse Vooruit. Niet in de
concertzaal. Het concert werd te elfder
ure verplaatst naar de balzaal. Een
mogelijk gebrek aan interesse? Wij wensen het u niet toe. Want in ons schuilt een zekere, warme
sympathie voor u als persoon en muzikant.
Wij waren nog maar net binnen en het concert begon. Het leek alsof u op ons had gewacht. Een dergelijk gebaar weten wij te
appreciëren. U had nauwelijks een muzikale
noot gespeeld, toch had u ons reeds ingepakt.
U zou kunnen denken dat wij een gemakkelijk publiek zijn. Dat is ook zo, dat moeten wij erkennen. Toch moet u er in slagen ons aanvankelijk
enthousiasme vast te houden. U moet dat
enthousiasme verder aanwakkeren. Want
wij kunnen afhaken. Wij kunnen het laten
afweten. Wij zijn niet enkel
gemakkelijk. Als het moet kunnen wij ook
kritisch zijn.
U slaagde in uw opdracht. U
wist onze aandacht vast te houden. Uw West-Vlaamse
teksten gingen aan mij voorbij. Ik ben
het West-Vlaams totaal onmachtig.
Slechts heel af en toe kon ik enkele flarden ontcijferen. Ondanks die taalkundige onmacht wist u mij
toch emotioneel te grijpen. Want uw
muziek spreekt boekdelen. Die
muzikaliteit bepaalt de overheersende emoties.
Die muzikaliteit geeft aan wanneer er gefeest wordt. Wanneer er getreurd wordt. Wanneer er gemijmerd wordt. Wanneer er gevloekt wordt. Woorden kunnen overbodig zijn. Uw groep dicteert professioneel welke emotie
bespeeld wordt.
Circque wordt door u omschreven als de wereld maar dan in het
klein. De grote wereld in het
klein. Met al zijn tristesse. Met zijn kleine en grote wonden. U bent de chroniqueur, u bent de
tekstschrijver. U fileert de
maatschappij. U toont ons het leven
zoals het is, tentoongespreid op de ronde piste van het circus. De vertaling naar het podium werkt
wonderwel. Met u als dirigent en
orkestleider gidst u ons doorheen die fascinerende en melancholische wereld.
Wij hebben de finale van SYTYCD gemist. Intussen weten wij reeds wie de winnaar
is. De spanning, die wij hoopten nog te
ervaren bij uitgesteld kijken, is weg.
Maar u gaf ons in ruil een fijne avond.
U gaf ons een mooie avond.
Met vriendelijke groeten.
Clip:
Flip Kowlier – Directeur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten