dinsdag 6 februari 2018

Mooie liedjes: Comet Street. Gezien in De Zwerver, Leffinge (op Humo's Rock Rally 2018). Brief aan Brecht, Jelle, Thijs en Ace.

Beste Brecht,
Beste Jelle,
Beste Thijs,
Beste Ace,
 
Nog nooit was ik naar Humo’s Rock Rally gaan zien.  Dit jaar word ik vijftig.  Mijn afwezigheid op deze rally interpreteerde ik als een blaam op mijn rockende blazoen.  Dit jaar zou ik hierin verandering brengen.  Ik zou die blaam uitvagen.  Dit jaar zou ik gaan.  Ik woon in Gent.  Ik had gemakkelijk naar de preselecties in CC Nova gekund.  In Nazareth.  Dat is dichterbij.  Toch koos ik voor De Zwerver in Leffinge.  Dat kan vreemd lijken.  Dat is het niet.  Ik doe niks zonder een reden.  Alles is weldoordacht.  Althans, dat is wat ik denk.  In Leffinge stond Comet Street.  In Leffinge stonden jullie.  
 
Wij kennen elkaar.  Dat kan roet gooien in mijn vermogen te oordelen.  Het verwijt van een zekere partijdigheid zou kunnen weerklinken.  Men zou mij kunnen zeggen dat de objectiviteit in gevaar is.  Laat mij u geruststellen.  Van partijdigheid is geen sprake.  De objectiviteit blijft gegarandeerd.  Indien ik uw performance als slecht zou beoordelen, had ik kunnen zwijgen.  Ik had u na het concert vlugvlug kunnen feliciteren.  Om dan weg te vluchten.  Daarmee zou de kous af zijn.  Het feit dat ik nu een brief zit te tokkelen, doet bij u heel waarschijnlijk het vermoeden groeien dat ik lichtjes onder de indruk moet geweest zijn van uw korte optreden.  Ik kan uw vermoeden bevestigen.  Ik was danig onder de indruk.
 
Vijftien minuten.  Binnen dat korte tijdsbestek dient u jury en publiek te overtuigen.  Vijftien minuten? Heel soms kunnen vijftien minuten als bijzonder lang ervaren worden.  Alsof er maar geen einde komt aan die vijftien keer zestig seconden.  Het kan ook andersom.  Het kan ook gebeuren dat diezelfde vijftien minuten als te kort worden ervaren.  Alsof die minuten in een knip voorbij zijn.  In het eerste scenario vervelen wij ons.  In het tweede scenario verlangen wij naar meer.  Naar nog een extraatje.  Welk scenario het zou worden in De Zwerver weet ik niet.  Ik kan enkel maar hopen dat het laatste scenario werkelijkheid zou worden.  Ik kan dat enkel maar hopen.  Voor mij.  Voor jullie.
 
Jullie komen op.  De korte soundcheck is voorbij.  Nu kan het echte werk beginnen.  Nu moet het bewijs geleverd worden van jullie kunnen.  Vijftien minuten lang.  Ik weet niet wat het zal worden.  Jawel, ik heb al dingen opgevangen.  Meningen en opinies zijn mij al overgemaakt.  Maar zoals wel eens wordt gezegd, the proof of the pudding is in the eating.  Eindelijk zal ik jullie muziek kunnen ‘eten’.  Ik zal uw muziek kunnen voelen.  Kunnen betasten.  Ik zal de overgave zien.  Het geloof.  Althans, dat is wat ik hoop te mogen beleven.  U ziet en leest, ik leef in hoop.
 
Die eerste minuut gaat even uw vingertje omhoog.  Een kleine terechtwijzing.  Uw stem komt onvoldoende door.  Zit weggeduwd.  U hoort dat.  U reageert.  Op een gepaste wijze wordt gereageerd.  Er wordt even bijgestuurd.  Dan zit het goed.  Dan valt alles in de juiste plooi.  Enkele seconden lang was er twijfel.  Maar die is nu weg.  Nu wordt het genieten.  Volop genieten.  Ongestoord.  Ongegeneerd.  Nu kan dit klinken als een te gemakkelijke omschrijving van wat ik beleef.  Toch is het zo.  Anders kan ik het niet zeggen.  Puur muzikaal genot.  Ik word niet afgeleid door die vervelende drang.  Die vervelende dwangmatigheid om te vergelijken.  Om toch maar enkele grote namen uit de dikke muziekencyclopedie te linken aan jullie muziek.  Dat wil ik niet.  Dat doe ik niet.  Jullie muziek stuurt.  Heerst.  Overheerst.  Enkel jullie staan centraal.  Al de rest lijkt te vervagen.  Lijkt weg te glijden.
 
Vijftien minuten zijn zo voorbij.  Jullie razen.  Jullie stormen.  Op muzikaal overtuigende wijze.  Geen gerommel.  Geen gerammel.  Alles zit juist.  Julius Caesar wist het in vroegere tijden bondig te omschrijven.  Veni, vidi, vici.  Ik kwam, ik zag, ik overwon.  Toch dient deze uitdrukking enigszins aangepast te worden.  Zodat zij op een juiste wijze de werkelijkheid vertaalt.  Ik kwam, ik zag, jullie overwonnen.  Zo moet het zijn.  Dit doet de waarheid recht.  Vijftien minuten zijn zo voorbij.  Bisnummers zijn geen optie.  De regie van Humo’s Rock Rally is strak.  Jammer.  Want voor mij mocht dit feestje met Comet Street nog een tijdje doorgaan.  Ik had geproefd.  Het smaakte naar meer.  Helaas.  Driewerf helaas.  Het mag niet zijn.  Een andere band schuift aan en verdringt jullie van het podium.
 
Eindelijk zag ik jullie aan het werk.  Ik ben overtuigd.  Ik zag een groep die recht heeft op een podium.  Een groep die recht heeft op concerten.  In grote getale.  Dat hoeft niet enkel binnenland te zijn.  Buitenland mag ook.  Zeker en vast.  De meeste dromen zijn bedrog.  Dat zei ooit een groot Nederlands filosoof.  Ik hoop voor jullie dat die droom geen bedrog mag zijn.  Maar werkelijkheid.  Pure en tastbare werkelijkheid.  Ik wens het jullie van ganser harte toe.  
 
Beste Brecht.  Beste Jelle.  Beste Thijs.  Beste Ace.  Ik wil jullie nog danken voor die fijne avond in De Zwerver.  Ik weet het, ’t is al een tijdje geleden.  Beter laat dan nooit.  Goede dingen moeten verteld worden.  Moeten doorgegeven worden.  Dan speelt het tijdstip niet echt een rol.  Toch?
 
Met vriendelijke groeten.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten