donderdag 24 augustus 2017

Mooie liedjes: Equal Idiots. Brief aan Thibault Christiaensen en Pieter Bruurs.

Beste Thibault,
Beste Pieter,
 
Ik heb een T-shirt.  Dat zal u niet verbazen.  Iedereen heeft er wel eentje.  Velen hebben er zelfs meerdere.  Niks om over te schrijven dus, zou u kunnen denken.  Dat zou kunnen kloppen.  Toch doe ik het.  Want ik heb er eentje, die ik koester.  Lange tijd was ik er naar op zoek.  Ik vond hem in Duitsland.  Daar kocht ik mijn T-shirt van The Ramones.  Dat hoeft toch niet zo veel voeten in de aarde te hebben, zou u kunnen opwerpen.  U zou kunnen opwerpen dat ik gemakkelijk via internet eentje kon bestellen.  Dat kan kloppen.  Heel waarschijnlijk hebt u zelfs gelijk.  Ik ben evenwel geen internetshopper.  Het persoonlijke contact met een winkeljuffrouw vind ik zo veel fijner.  Maar ik dwaal af.  Ik wou het hebben over die T-shirt.  Die T-shirt herbergt in zich een diepe spijt.  Spijt dat ik The Ramones nooit live aan het werk zag.  Aan die spijt is ook het besef gekoppeld dat het nooit meer mogelijk zal zijn.  Ik weet dat die energie van dat bijzondere groepje nooit meer kan geëvenaard worden.  Dat is bijna onmogelijk.
 
Bijna onmogelijk, dat schreef ik.  Toch is er hoop.  Altijd is er wel hoop dat het ooit wel eens zal goed komen.  Dat wordt gezegd.  Onlangs mocht ik ervaren dat in die bewering enige juistheid schuilt.  Vorig jaar hoorde ik Salmon Pink, uw debuutsingle.  Ik kwam daarop uit bij mijn studieronde.  Die studieronde ondernam ik om een juiste stem te kunnen uitbrengen bij de Nieuwe Lichting van Studio Brussel.  Bij u bleef ik hangen.  Omdat ik voorvoelde dat ik naar de winnaar zat te luisteren.  Dat kon niet anders.  Daarvan was ik overtuigd.  Ik stemde.  U werd de winnaar.  Gerechtigheid was geschied.
 
In die single hoorde ik energieke vreugde.  Spelplezier, zo wordt het ook wel genoemd.  Ik kon er niet genoeg van krijgen.  Telkens verscheen een glimlach op mijn gezicht als ik jullie hoorde.  Telkens kreeg ik zin in een feestje.  De aanstekelijkheid van dat nummer was hieraan niet vreemd.  Dat echte, zuivere plezier sloeg over op mij.  Ik werd aangestoken.  Telkens weer wilde ik rechtop gaan staan.  Ik wou huppelen.  Ik wou dansen.  Ik wou springen.  Zat ik in de wagen, dan wou ik aan de kant.  Ik wou de wagen uit.  Om datgene te doen wat op dat ene nummer moet gebeuren: dansen.  U zette mij aan tot gekke moves.  Tot halsbrekende sprongen.  In mijn choreografie drong een wilde rauwheid binnen.
 
Kon het nog gekker? Jawel, dat kon zeker.  Want dit jaar brachten jullie uw debuutalbum uit.  Eagle Castle BBQ.  Intussen heb ik al verschillende keren geluisterd naar dat album.  Het verveelt nooit.  Meer nog, dat album draagt in zich die vreemde eigenschap dat je nooit wil stoppen met luisteren.  Voor een album als deze werd de ‘repeat’ toets uitgevonden.  Dat heb ik dan ook gedaan, oneindig herhalen.  Ik kreeg er geen genoeg van.  Elke keer dat ik luisterde, groeide dat verlangen.  Dat verlangen om jullie live aan het werk te zien.
 
Uw debuutalbum vraagt niet om een woonkamer.  Vraagt niet om een kamer, waarin wordt geluisterd.  Neen, niks van dat alles.  Jullie album vraagt om een podium.  Een podium waarop jullie het Ramones virus, dat in jullie muziek schuilt, de vrije loop kunnen laten.  Een podium met vóór jullie een dolle menigte.  Een menigte, dat beseft dat er niet enkel moet geluisterd worden.  Dat er ook moet gefeest worden.  Omdat jullie muziek daarom vraagt.  Omdat jullie muziek dat verdient.
 
Tussen die menigte wil ik staan.  Die kans krijg ik heel binnenkort.  Op vijftien november komen jullie naar Gent.  Ik zal er zijn.  Dat staat vast.  Als een paal boven water.  Ik heb al mijn outfit gekozen voor die avond.  Mijn ene T-shirt van The Ramones ligt al klaar.  Die zal ik aantrekken.  Misschien zal de spijt, die het T-shirt in zich draagt, eindelijk verdampen.  Omdat ik diezelfde avond getuige zal zijn van een energie, gelijkaardig aan die van The Ramones.  The Ramones zal ik nooit hebben gezien.  Maar die avond in Gent zal ik misschien beseffen wat het ooit had kunnen zijn.
 
Oh ja, nog even zeggen.  Voor alle duidelijkheid.  Eagle Castle BBQ, jullie debuutalbum, is meer dan uitstekend.  Maar heel waarschijnlijk hadden jullie dat al kunnen afleiden uit het voorgaande.  Toch wou ik het nog even herhalen.  Voor alle zekerheid.
 
Beste Thibault.  Beste Pieter.  Tot heel binnenkort.  Tot in Gent.  Ik kijk er nu al naar uit.
 
Met vriendelijke groeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten