Waarheen we dit jaar gingen? Waarheen we dit jaar op reis gingen? Die
vraag werd ons gesteld. Meermaals. Een vraag verdient een antwoord. Dat deden we dus. Wij antwoordden. Rusland, zeiden wij de ene keer. De andere keer zeiden wij de Russische Federatie. Want dat is de officiële naam. We zeiden het niet luidop. We zeiden het stilletjes. Dat stilletjes praten vindt zijn oorzaak niet
in de reisbestemming op zich. Eerder is
het een persoonsgebonden oorzaak. Wij
fluisteren omwille van één persoon. Vladimir Poetin. Die man doet ons fluisteren. Omdat wij beseffen dat hij niet meteen het
toonbeeld is van democratie. Een
dictatuur kan Rusland heel misschien nog niet genoemd worden. Dat zou heel misschien een stapje te ver
zijn. Met geladen begrippen moeten we
uitkijken. Daarmee moeten wij
voorzichtig omspringen. Juister zou het
zijn Rusland een autocratie te noemen.
Een regeringsvorm waarbij een ongelimiteerde macht wordt uitgeoefend
door één persoon. Met ons afreizen naar
dat land lijken wij bestaansrecht te geven aan die discutabele manier van
regeren. Met ons afreizen lijken wij
afstand te nemen van onze zin voor kritiek.
Dat beseffen wij. Dat besef doet
ons daarom fluisteren. Alsof we het
willen stilhouden.
Vele redenen kunnen gevonden worden om thuis te blijven. Ik denk aan Anna Politkovskaya. Ik denk aan Alexander Litvinenko. Ik denk aan Boris Nemtsov. Vele opposanten van het Poetin regime worden
onder druk gezet, in de cel gegooid en fysiek bedreigd. Heel soms worden ze zelfs in koelen bloede
vermoord. Telkens weer is er bij die
moorden dat beschuldigende vingertje, dat in de richting van het Kremlin
wijst.
Ik denk aan de zorgwekkende greep van de overheid op de media. Zowel het aantal mediaorganisaties behorend
tot de staat, als commerciële media in handen van oligarchen die loyaal zijn
aan het Kremlin, is gestegen. Slechts
een klein hoopje onbelangrijke media blijft over om progressieve intellectuelen
enigszins tegemoet te komen. Ook de
onbeperkte toegang tot het internet wordt strikt gereglementeerd. Zo kan Poetin websites blokkeren zonder dat
van tevoren te melden en zonder tussenkomst van een rechter. Na het aannemen van deze wet groeiden zowel
de redenen waarom een website uit de lucht kan gehaald worden als het register
met het aantal verboden sites. Onder
schadelijke websites die offline zijn gehaald, bevinden zich kritische
nieuwssites en blogs van oppositieleden.
Onder die schadelijke websites bevindt zich ook de site van politicus
Alexey Navalny omdat die extremistisch zou zijn.
Ik denk aan de maatregelen om de activiteiten van ngo’s beter te
kunnen controleren. Sinds enkele jaren
kunnen ngo’s die financiering uit het buitenland ontvangen, worden gebrandmerkt
als ‘buitenlandse agent’. Internationale
organisaties kunnen worden aangemerkt als ‘ongewenst’ en moeten in dat geval
hun activiteiten in Rusland staken.
Alweer pogingen om mogelijke oppositie in de kiem te smoren.
Ik denk aan de houding van Rusland tegenover holebi’s. Zo was er kort vóór ons afreizen die
uitspraak van tv-presentator Andrei Afanasjev op de Russische satellietzender
Tsargrad. Die zender werd opgericht door
Konstantin Malofeev, een zakenman die de Russische president steunt. Afanasjev zei vliegtuigtickets enkele reis te
willen betalen aan Russische geperverteerden.
Hij zou willen dat zij naar een plek verhuizen waar zij openlijk kunnen
toegeven aan hun zonden. Verder zei hij
dat het om sodomieten gaat of mensen met een andere vorm van seksuele
perversie. Hij staat niet alleen met die
uitspraken. Hij wordt hierin bijgetreden
door hoge vertegenwoordigers van de Russisch-Orthodoxe Kerk. Al die haatdragende uitlatingen hebben wel
degelijk hun uitwerking op het samenleven.
Het aantal gewelddadige haatmisdrijven jegens holebi’s gaat in stijgende
lijn. Homofoob geweld blijkt geen
uitzondering te zijn.
Ik schrijf het bovenstaande neer en besef plots dat ik wel heel wat
redenen kan aanhalen om toch maar niet af te reizen naar Rusland. Net als Het Goede Doel in zijn hitsingle
‘België’ zou ik moeten concluderen dat Rusland net iets te ver gaat. Dat ik dus zou moeten thuisblijven. Maar een kosten-batenanalyse is onvolledig
zonder een opsomming van de baten. Die
baten zijn er.
Ik denk aan Garry Kasparov. Ik
denk aan Alexey Navalny. Ik denk aan
Nadja Tolokonnikova van Pussy Riot. Hoe
zij, ondanks persoonlijke intimidaties en dreigementen, toch volhouden
oppositie te voeren. Ik denk aan de
grote culturele verwezenlijkingen van Rusland.
Ik denk aan het Russische schrijverslandschap. Fjodor Dostojevski. Leo Tolstoj.
Nikolaj Gogol. Maksim Gorki. Vasili Grossman. Ivan Toergenjev. Ik denk aan het Russische ballet. Roedolf Noerejev. Ida Rubinstein. Vaslav Nijinsky. Maja Plisetskaja. Ik denk aan de Russische componisten. Sergej Prokofjev. Sergej Rachmaninov. Dmitri Sjostakovitsj. Peter Tsjaikovski. Ik denk aan de Hermitage. Ik denk aan het Bolsjojtheater. Ik denk.
Ik denk. Ik denk.
Het kan vreemd klinken. Toch is
het zo. De beknopte baten halen het op
de rijkelijk gedocumenteerde kosten. Maar
achter die baten schuilt een hele wereld.
Een tot op heden onontdekte wereld.
Dat besef ik. Daarom winnen de
culturele beweegredenen van de politieke.
Tegenover een reden om niet te gaan kan ik telkens een reden plaatsen om
wel te gaan. Het ene heft het andere
op. Afhankelijk van het moment zal het
negatieve het halen. De andere keer zal
het positieve het halen. Dit moment bepaalde
dat ik moest gaan. Ik moest ter plaatse
gaan. Ter plaatse kijken. Veldonderzoek was nodig. Ik zou zelf moeten oordelen. Zelf moeten wikken en wegen. Om dan te besluiten. Ik zou afreizen. Naar Rusland.
Ik was nieuwsgierig én kritisch.
Ik zou dus afreizen. Maar ik zeg
het stilletjes.
Mijn reisverhaal Rusland. Dag 1: Brussel – Frankfurt – Sint-Petersburg. Te lezen op dinsdag 29/08/2017.
Zoals altijd Wim je hebt je huiswerk weer goed gedaan ik kijk er naar uit naar jullie Ruslandervaring
BeantwoordenVerwijderen