Beste Annick,
De fileproblematiek. Altijd een
goed onderwerp voor een verhit debat.
Iedereen heeft wel een oplossing.
Meer nog, iedereen lijkt te denken dat zijn oplossing een einde zal
stellen aan de problematiek. Ondanks
alle mogelijke voorstellen tot oplossing blijft de Belg in de file staan. Elke dag lijken de files net iets langer
geworden. Het bestaan van de files lijkt
de enige constante in het hele debat.
Wat ook nauwelijks verandert, is het weinig vernieuwend denken inzake
oplossend vermogen. Toch op politiek
vlak. Missing links worden aangelegd met
de belofte in zich de verkeersopstopping eindelijk weg te nemen. Wat in de praktijk dan weer uitdraait op een
sof. Een aanpak van de firmawagens wordt
al te vaak aangekondigd maar die beloofde gestrengheid kalft snel af als het er
op aankomt de daad bij het woord te voegen.
Extra rijbanen komen als aanvulling op de bestaande drie, vier of vijf
rijstroken. Dat extra rijstroken ook
extra verkeer aantrekken lijkt al te gemakkelijk vergeten te worden. Maar de indruk wordt dan toch minstens gewekt
dat men de ernst van de situatie wel onderkent.
Een frisse wind in het politieke debat rond mobiliteit? Bijna zou ik
wild van neen schudden met het hoofd.
Maar dan was er vorige week toch dat vreemde voorstel van de SP.A. De partij stelde voor automobilisten te belonen
die niet in de file gaan staan. De
partij toonde hiermee aan dat het best wel interessant kan zijn om even over de
grenzen te gaan kijken. Om daar goede
ideeën te gaan pikken. Omdat de partij
beseft dat het warm water niet elke keer opnieuw moet uitgevonden worden. Omdat zij merken dat goede ideeën in het
buitenland hun nut reeds bewezen hebben en dat het daarom niet slecht zou zijn
deze ideeën te kopiëren.
Wild! Van de Spits. Dat is de
naam van het spitsmijdenproject, dat in Rotterdam nu voor de tweede maal wordt
uitgerold. Bedoeling van het project is
dat de deelnemers zich engageren om zo veel mogelijk de spits op een bepaald
traject te mijden. Hoe meer die
deelnemers de spits mijden, hoe hoger het bedrag dat zij maandelijks uitbetaald
krijgen. Dat is heel kort en bondig
uitgelegd wat de bedoeling van het project is.
Verdere details over registreren, uitbetalen of controleren kan
nagelezen worden op de site van de actie.
Beste Annick, ik meen te mogen geloven dat u niet hebt doorgeklikt
naar die site. Dat leid ik af uit uw
reactie. U serveerde het voorstel
onmiddellijk af. U stelde dat
fileproblemen niet op te lossen zijn door het uitdelen van belastinggeld. Een beetje flauw. Met een spijtige reactie gooit u het kind met
het badwater weg. Uw zorg om een goede
besteding van het belastinggeld kan ik oprecht delen. Maar juist die bezorgdheid had u moeten
dwingen even te kijken naar de resultaten van het Nederlandse project.
Uit een bevraging van de bijna elfduizend deelnemers aan de vorige
editie blijkt dat 87% van de deelnemers zich bereid verklaart ook na het
project de spits te mijden. Tijdens hun
deelname hebben zij kennis kunnen maken met alternatieven voor de wagen: carpoolen,
de fiets, het openbaar vervoer, thuiswerken, … Zij ondervonden de voordelen van
de alternatieven. Tijdswinst,
kostenbesparing en fitheid werden vaak aangehaald als toch wel interessante
baten. Die baten zorgen er voor dat na verloop
van tijd de financiële beloning niet meer van primordiaal belang is. Andere voordelen gaan zwaarder doorwegen in
de keuze van de alternatieven.
Eén van de best mogelijke oplossingen voor het fileprobleem is auto’s van
de baan houden. Dit project toont dat
het mogelijk is. Aanvankelijk met een
financiële beloning, later zonder. Ik
durf dan ook te stellen dat deze weg verder moet bewandeld worden. Wij moeten mensen overtuigen de wagen aan de
kant te laten. Het voorstel van de SP.A
past hierin. Met hun voorstel een
proefproject uit te rollen over de Antwerpse Ring hopen zij dagelijks
vijfduizend wagens uit de spits weg te halen.
Dat zou zeven tot tien procent minder voertuigen betekenen op de drukste
trajecten. Uit onderzoek blijkt dat tien
procent minder voertuigen de files tot veertig procent korter maakt.
Om het belang van de fileproblematiek aan te tonen, wordt telkens
verwezen naar de economische impact. Naar
de kost van de files voor de bedrijven.
Dit project kan een verlichting betekenen van deze kost. Dat belastinggeld hiervoor wordt aangewend lijkt
mij een te verdedigen keuze. Uitdelen
van belastinggeld zou ik dit daarom niet noemen. Wel zou ik het eerder omschrijven als een te
overwegen beleidsoptie in het mobiliteitsdossier.
U pleit voor alternatieven. Wij
weten wat dat inhoudt. Het openbaar
vervoer wordt duurder gemaakt. Lijnen
worden afgeschaft. Het uurschema van het
openbaar vervoer wordt ingekrimpt. Met
uw beleid vernietigt u de overlevingskansen van een modern openbaar
vervoer. U verbant datzelfde openbaar
vervoer naar de marge. Uw
coalitiepartner CD&V zet dan weer alles in op het rekeningrijden. Daarvan verwachten zij alle heil. Zij geloven heilig in het principe dat de
gebruiker betaalt. Zij menen dat mensen
enkel dan zullen uitkijken naar andere alternatieven. Verkeerdelijk stellen zij dat het Nederlandse
project mensen beloont omdat zij met de wagen rijden. Dat is het juist niet. Het tracht het gedrag te sturen. Het tracht mensen te doen uitwijken naar
alternatieven. Net zoals het
rekeningrijden dus. Waarom dan toch een
tegenstander zijn?
Ik meen dat het Nederlandse project zijn verdienste heeft. Ik meen dat een proefproject in België dient
overwogen te worden. Omdat ik meen dat gedragswijziging
één van de meest blijvende en doortastende oplossingen kan zijn in het bijzonder
boeiende mobiliteitsdebat.
Ik ken de afkeer van uw partijvoorzitter voor de socialisten. Maar dat betekent toch niet dat alle
voorstellen vanuit die partij meteen dienen afgebrand te worden. Of toch wel?
Met vriendelijke groeten.
Beste Wim,
BeantwoordenVerwijderenEen mooi opiniestuk. Ik denk dat we het debat zeker moeten aangaan. Misschien heb je deze al gelezen: http://www.nm-magazine.nl/artikelen/leren-van-spitsmijden-projecten/ Dit is een positieve analyse van het spitsmijden-verhaal, waar toch duidelijk een aantal valkuilen in opgesomd staan.
Wegens tijdsgebrek wil ik gewoon een paar persoonlijke nuances meegeven die aantonen waarom dit voor mij een moeilijk thema is (zonder kleur te bekennen). Misschien kun je met deze bedenkingen ook iets leuks aanvangen ;-)
- We hebben het eigenlijk al eens gedaan (https://www.scribd.com/embeds/235523160/content?start_page=1&view_mode=scroll&show_recommendations=true ). Dit (helemaal foute) proefproject kilometerheffing beloonde in feite automobilisten om hun gedrag (vooral route en uur) te wijzigen. Een te beperkte groep om een impact te hebben op de file, maar je leest wel hoe het gedrag al dan niet verandert. Mijn aanvoelen is dat de prijselasticiteit van het autorijden voor de Nederlandse filerijder anders is dan voor de Vlaamse: de Vlaming krijgt nu al centen om in de file te gaan staan (bedrijfswagen) die je moeilijk volledig compenseert met een 2e beloning. Salariswagens aanpakken dus (een typisch Belgische problematiek).
- Het risico van de latente vraag: van zodra er wat capaciteit vrijkomt op de Antwerpse Ring zijn er misschien bestaande spitsmijders (treinreizigers, flexwerkers) die de vrijgekomen capaciteit weer gaan invullen.
- Risico op sluipgedrag. Door onze gebrekkige ruimtelijke ordening ontstaat het risico dat chauffeurs die een beloning krijgen om de R1 te mijden gewoon dwars door de stad gaan rijden, ze verliezen misschien wat meer tijd, maar strijken wel hun beloning op en belasten ondertussen de leefbaarheid van de binnenstad.
- Nog een ideologische bekommernis: je gaat overheidsmiddelen gebruiken om het ‘economisch verlies’ van bedrijven te gaan verminderen. Voor mij wel een beetje wrang op een ogenblik waarin we volop snoeien in openbaar vervoer aanbod en fietsinvesteringen.
Persoonlijk zie ik meer heil in een mobiliteitsbudget (iedereen krijgt een budget om aan mobiliteit te spenderen) in combinatie met een kilometerheffing. Wie bewust kiest voor kleine verplaatsingen houdt veel over, wie veel kilometers doet (met auto of met treinabonnement) zal meer betalen.
Met vriendelijke groeten,
Miguel Vertriest.
Beste,
BeantwoordenVerwijderenVoor de Fietsersbond kan ‘spitsmijders belonen’ enkel als de rekening betaald wordt door zij die in de spits blijven rijden of als de maatregel uitgebreid wordt (liefst retroactief) naar alle fietsers die al jaren de spits mijden. De Fietsersbond is dan ook al langer vragende partij voor ‘Fair Traffic’. Een mobiliteit waarbij diegene die zich verplaatst zoveel mogelijk opdraait voor de door hem gemaakte kosten. Wij zijn voor een echte intelligente kilometerheffing. Waarbij men betaalt volgens de 5 volgende parameters: de plaats, het tijdstip, de vervuilingsgraad, de grootte en de impact bij een ongeval van het voertuig.
De fiscale, ruimtelijke en mobiliteitscontext is helemaal anders in Nederland. Veel minder en duurdere bedrijfswagens, hogere accijns op brandstof, hogere voertuigheffingen, geen automatische terugbetaling van woon werk verkeer (ook niet voor OV), geen fietsvergoeding, betere ruimtelijke ordening, veel minder autosnelwegen uitgedrukt in M² per inwoner, veel minder geld voor autowegen, veel meer geld en respect voor fietsers en hun bezorgdheden. Een voor ons veel betere situatie moest u daar nog aan twijfelen.
Een (proef)maatregel uit een geheel andere context nemen en als oplossing naar voor schuiven is volgens ons geen goed idee en ook onrechtvaardig (tov de huidige spitsmijders).
Hoe het wel beter kan vind u onder meer in ons memorandum terug: http://www.fietsersbond.be/memorandum2014
Lees vooral het extra uitgewerkt stuk over fiscaliteit. We staan open voor kritische opmerkingen en verbeteringen op onze voorstellen.
Met vriendelijke groeten,
Roel De Cleen | FIETSERSBOND VZW
Coördinator Beleid