donderdag 6 december 2018

Mooie liedjes: Restless van A Slice of Life. Brief aan Dirk, Nelson, Guy, Bart, Wim en Francois-Xavier.

Beste Dirk,
Beste Nelson,
Beste Guy,
Beste Bart,
Beste Wim,
Beste Francois-Xavier,
 
Wij gaan al eens op café.  Dat gebeurt wel eens.  Op café met vrienden.  Dan praten we bij.  Vriendschap vraagt een geïnteresseerde en welgemeende betrokkenheid.  Om dat te kunnen realiseren, moet er bijgepraat worden.  Op café of elders.  Dat deden wij onlangs.  Onze babbel ging vlotjes.  Dat is zo met vrienden.  Nooit een stil moment.  Nooit een saai moment.  Nooit een moeilijke zoektocht naar gespreksonderwerpen, die het gesprek gaande kunnen houden.  Het gaat als vanzelf.  Nu moet ik u bekennen dat wij nogal gek zijn van muziek.  Net zoals veel van onze vrienden.  U kan dus begrijpen dat er ook wel eens over muziek gepraat wordt.  Zo durf ik al eens te informeren of er nog concerten gepland staan.  Die vraag stelde ik ook onlangs.  Op die vraag werd positief geantwoord.  Onze vrienden gingen naar A Slice of Life.  Ik had het niet meteen begrepen.  Ik vroeg nog even te herhalen.  A Slice of Life.  Nu had ik het begrepen.  Toch deed de naam geen belletje rinkelen.  Mij was die naam onbekend.
 
Nu zou u kunnen denken dat wij onmiddellijk zouden overschakelen naar een ander gespreksonderwerp.  Omdat ik op ongekend terrein kwam.  Uit angst voor verder gezichtsverlies zou ik kunnen uitwijken naar meer gekend terrein.  Toch deed ik het niet.  Integendeel.  Ik ben altijd bereid nieuwe dingen te leren kennen.  Zelfs op vijftigjarige leeftijd dooft dat vuur niet.  Ik vroeg dus mij even terug bij de tijd te brengen.  Een Belgische postpunkband, zei hij.  De muziek omschreef hij als donker.  Zwart.  Ik moet bekennen, bij die omschrijving kon ik mij niks voorstellen.  Het bleef vaag.  Ik moest op onderzoek.
 
Bij dat onderzoek kwam ik uit bij uw debuutalbum Restless.  Dat album beluisterde ik.  Niet één enkele maal.  Wel vele meerdere keren.  Ik hoorde Sisters of Mercy.  Ik hoorde Joy Division.  Ik hoorde The Cure.  Ik keerde terug naar vroegere tijden.  Een zekere nostalgie nestelde zich in mij.  Want die vroegere tijden waren mooie tijden.  Ik haal mij de soundtrack bij die mooie tijden voor de geest.  In die soundtrack speelden vermelde groepen een prominente rol.  Ik luisterde vaak en veel naar die muziek.  Nochtans, ik was een brave jongen.  De vestimentaire codes, passend bij die muziek, volgde ik niet.  Ik kleurde binnen de lijntjes.  Enkel die muziek liet mij toe mijn rebelsheid enigszins de vrije loop te laten.  Opnieuw dat beroep op mijn rebelse karakter voelen en beleven, dat kan ik enkel als heerlijk omschrijven.
 
Nu zou u kunnen denken dat ik u weinig respectvol beschouw als slechts een afkooksel.  Indien u dat zou denken, wil ik u meteen geruststellen.  U beschouwen als een afkooksel wil ik geenszins doen.  Omdat u beter verdient.  Veel beter.  Het is alleen dat ik bij een eerste luisterbeurt telkens weer die neiging heb om de muziek te kunnen kaderen.  Dat lukt mij het best als ik teruggrijp naar bands, die sterk aanleunen bij datgene waarnaar ik luister.  U moet het mij vergeven.  Dat is de aard van het beestje.  Nieuwe dingen moeten eerst geplaatst worden.  Gekaderd worden.  Eens dat stadium voorbij is, kan ik pas echt luisteren.  Vrij luisteren.  Ongestoord luisteren.  Ongeremd luisteren.
 
Dat vrij, ongestoord en ongeremd luisteren naar Restless is telkens weer een feest.  Elke keer weer laat ik mij wegzinken in die melancholie.  Ik zink weg.  Diep.  Heel diep.  Dat hoeft niet erg te zijn.  Helemaal niet.  Ik zei al, ik ben een brave jongen.  Maar bovenal ben ik een gelukkige jongen.  Dat laat mij toe ongedeerd weg te zakken in die somberheid.  Zonder mogelijke repercussies.  Dat geluk staat mij toe mij intens te wentelen in die melancholie.  In die mate zelfs dat ik telkens weer die neiging heb te gaan dansen.  Het lijkt contradictorisch.  Toch is het dat niet.  Dansbare melancholie bestaat.  U bewijst het.  Ik dans.  Soms in mijn hoofd.  Maar even zo vele keren niet enkel in mijn hoofd.  Even zo vele keren gaan mijn voeten bewegen.  Mijn voeten nodigen ook mijn benen ten dans uit.  Mijn voeten en benen bewegen in die mate dat die bewegingen kunnen geïnterpreteerd worden als dansen.  
 
A Slice of Life? Lange tijd was u mij onbekend.  Uw naamloze demo-EP ging aan mij voorbij.  Bijna was dat ook gebeurd met uw debuutalbum.  Een cafébezoek besliste anders.  Uw debuutalbum werd onder mijn aandacht gebracht.  Ik kan er alleen maar blij om zijn.  Intussen staat uw album op mijn lijstje van topfavorieten.  Een lijstje waarnaar ik vaak teruggrijp als ik weer eens naar goede muziek wens te luisteren.  Terwijl ik naar uw muziek luister, denk ik dat ik nog vaker op café moet.  Omdat het tot goede dingen leidt.  Omdat het mij nieuwe ontdekkingen aanreikt.
 
Beste Dirk.  Beste Nelson.  Beste Guy.  Beste Bart.  Beste Wim.  Beste Francois-Xavier.  Wij hebben elkaar nog niet ontmoet.  Maar heel misschien is dat de volgende stap.  Daar ben ik klaar voor.  Uw muziek is mij nu vertrouwd.  Ik wil niet meer enkel naar jullie luisteren in de wagen.  Op het werk.  Thuis.  Ik wil naar jullie luisteren in een concertzaal.  Zoals het eigenlijk hoort.  Zoals het eigenlijk moet.  Muziek moet gevoeld worden.  Muziek moet beleefd worden.  Dus, jawel, een concert lijkt de volgende en logische stap.  Ik kom naar u toe.
 
Nu rest mij enkel nog dat ene.  Ik wens u alle succes toe.  Succes op de podia.  Succes in de studio.  Het gaat jullie goed.  
 
Met vriendelijke groeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten