dinsdag 7 maart 2017

Uitgelezen: De kracht van geld. Brief aan Claudia Hammond.

Beste Claudia,
 
Money on my mind van Sam Smith.  Money van Pink Floyd.  Money, money, money van Abba.  Money’s too tight van Simply Red.  Geld, het houdt muzikanten bezig.  Geld inspireert hen.  Geld zet hen aan tot schrijven.  Geld brengt muzikanten tot hits.  Toch zijn het niet enkel muzikanten, die in geld hun inspiratie vinden.  U zelf vindt ook dat er wat kan geschreven worden over geld.  In die mate zelfs dat u een volledig boek wijdt aan het onderwerp.  De kracht van geld, dat is de titel van uw nieuwste boek.  Een psychologische verkenning, dat is de ondertitel van datzelfde boek.
 
Geld moet rollen, dat zeg ik wel eens.  Ik zeg het niet alleen.  Heel soms doe ik het ook.  Elke keer dat ik het doe, meen ik de controle te hebben.  Elke keer weer meen ik aan het stuur te zitten van mijn financiële beslissingen.  Ik bepaal.  Ik beslis.  Ik heb volledige controle over mijn geld.  Dat denk ik.  Meer zelfs, ik weet zeker dat ik meester ben over mijn geld.  Ik las uw boek.  Ik kwam tot andere inzichten.  Ik weet het niet meer zeker.  Op allerlei manieren worden wij beïnvloed bij het maken van geldelijke overwegingen.  Duidelijk wordt dat wij niet altijd de controle hebben.  Alhoewel wij dat wel steeds denken.  Onze hersenen doen rare dingen als het om geld gaat.  Dat toont u aan.  Uitgebreid.
 
Ik had mij kunnen beperken tot de tweeëndertig geldtips.  Achteraan in uw boek bundelt u alles samen in enkele korte, krachtige tips.  Dat heb ik niet gedaan.  Want dan had ik de 263 experimenten gemist, die u in uw boek beschrijft.  Experimenten rondom geld.  Rondom onze manier waarop wij met geld omgaan.  Met die experimenten heb ik mij goed geamuseerd.  Telkens ging ik bij mijzelf na hoe ik zou reageren.  Soms reageerde ik op dezelfde manier als het testpubliek.  Soms reageerde ik heel anders.  Doorheen uw boek stelde ik continu mijn houding tegenover geld bij.  Telkens kwam ik tot de vaststelling dat ik slechts een volger ben.  Dat geld macht heeft over mij.  Dat het niet andersom is.  Ik heb totaal geen macht over mijn geld.  In mijn kopje gebeuren vreemde dingen.  Vreemde dingen, die mij in mijn beslissingen leiden.
 
Ik las over armoede.  Over sparen.  Over gokken.  Ik las over doneren.  Over belastingen.  Over egoïsme.  Over altruïsme.  Ik las over goed geld.  Over slecht geld.  Over dat alles en veel meer liet u uw licht schijnen.  Telkens verwees u naar gedane experimenten.  Die toonden telkens weer helder en duidelijk hoe wij dachten.  Hoe wij handelden.  Maar telkens maakte u die ene bemerking.  Telkens zei u dat uit die experimenten geen absolute conclusies mogen getrokken worden.  Alles is relatief, dat zei u elke keer.  Altijd zijn er wel uitzonderingen op die ene regel.  Zo kwam u tot het besluit dat belastingen betalen fijn is.  Of fijn kan zijn.  Als we weten waarvoor de opbrengst bestemd is.  Zoals ik al zei, alles is relatief.
 
Ik las over psychologische geldbuidels.  Over verliesaversie.  Over bezitseffect.  Ik las over confirmation bias.  Over het compromiseffect.  Over referentiedenken.  Ik las over ankergetallen.  Ik las over contingency management.  Over gelukverzadigingsniveau.  Over bandbreedte.  Ik las over stereotype content model.  Over retrieval inhibition.  Over tunneling en priming.  Al die processen komen op de één of andere manier om de hoek kijken als wij beslissen iets aan te kopen.  Als wij iets wensen aan te kopen, gaan alle radertjes in onze hersenen draaien en worden sommige van die processen ingeschakeld.  Alweer toont u aan hoe het werkt.  Helder en klaar.  U verklaart die processen.  Versterkt uw betoog met vele voorbeelden.
 
Ondanks al die moeilijke woorden, is uw boek vooral praktisch.  Uw boek kan gebruikt worden in de werkelijkheid.  Door het lezen van uw boek zullen alarmlichten knipperen als ik geld dien uit te geven.  Want ik weet nu hoe het werkt.  Ik weet nu waarop ik moet letten.  Zo weet ik dat ik moet uitkijken als ik op restaurant ben en beslis een fooi te geven.  Ik moet uitkijken als de dienster een rood truitje draagt.  Als zij de rekening presenteert op een schoteltje in de vorm van een hart.  Als zij heel even over mijn bovenarm streelt.  Als zij bij het geven van de rekening een kort grapje vertelt.  Dan moet ik uitkijken als ik een fooi betaal.  Want ongewild zal ik vlotjes een hogere fooi geven.  Dat weet ik nu.  Ik hou het in gedachten bij een volgend restaurantbezoek.
 
Ik weet nu dat geld niet alle problemen oplost.  Dat geld ons enkel kan helpen meer vervulling in ons leven te ervaren als wij weten wat wij ermee moeten doen.  Ik weet nu dat wij macht over het geld moeten uitoefenen.  Dat het niet andersom mag.  Dat alles weet ik nu.  Dankzij uw boek.  Ik ben nu een ander mens.  Meer bewust van geld.  Meer bewust van de manieren waarop het werkt.
 
Beste Claudia, u schreef een verhelderend boek.  Ik heb graag in uw boek vertoefd.  Omdat het zo herkenbaar was.  Omdat het grappig was.  Omdat het soms confronterend was.  Omdat het mij dwong mijn eigen omgang met geld in vraag te stellen en, als het nodig was, bij te sturen.  Om al die redenen las ik graag uw boek.
 
Met vriendelijke groeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten