Begin dit jaar was er behoorlijk wat ophef in ons Belgenlandje. Toen werd er een proefproject aangekondigd
rond een kilometerheffing. Een storm van
protest stak op. Heel even leek het
alsof de Belg niet met een baksteen maar met autobanden in de maag werd
geboren. Een aanslag op de kleine man,
zo werd het nogal populistisch omschreven.
Een petitie tegen de kilometerheffing verzamelde in twee dagen na de
aankondiging van het project meer dan honderdduizend handtekeningen. Vanwaar al die commotie? Ik dacht dat het om
een proefproject ging. Voor één keer dat
regeringen in België de mogelijke effecten van een nog te nemen maatregel
willen nagaan via een uitgebreid project, steigert de Belg. Ik vond die reactie een beetje vreemd. Onze heren en dames politici wilden in dit
dossier met kennis van zaken oordelen.
Op basis van cijfers wilden zij een verdere stap zetten in het
mobiliteitsdossier. Een te verdedigen
houding, leek mij. Een houding, die ook
in andere domeinen om navolging vraagt.
Maar de burger had het zo niet begrepen.
Op Facebook lieten zij hun verontwaardiging via allerlei actiegroepen de
vrije baan. Zelfs het aanvankelijke
enthousiasme bij onze politici leek fel te minderen. Onder druk van het protest leken zij hun kar
te keren. Slechts enkelen durfden op te
merken dat het slechts een proefproject betrof en dat het misschien geen kwaad
kon om de resultaten af te wachten. Die
resultaten zouden immers meer kunnen vertellen over mogelijke beleidskeuzes.
Deze week werd een voorlopig rapport gepubliceerd. De resultaten uit dat rapport lijken
veelbelovend. Die kilometerheffing lijkt
te doen wat zij moet doen. Die heffing
doet mensen nadenken over hun gedrag.
Die heffing doet mensen uitkijken naar alternatieven. Als conclusie lijkt dit een beetje aan de
magere kant. Cijfers vertellen een
duidelijker verhaal.
Het rapport geeft aan dat het aantal gereden autokilometers daalt met
vijf en een halve procent (5,5%). In
stedelijk gebied wordt zelfs een daling genoteerd van acht procent (8%). Experten noemen deze cijfers zelfs een
onderschatting. In het proefproject
wordt met virtueel geld gewerkt. De proefpersonen
voelen de effecten van hun gedrag nauwelijks.
Anders zou het zijn indien de proefpersonen wel in hun echte en niet in
hun virtuele portefeuille worden geraakt.
Daarom menen experten dat het effect van de kilometerheffing op het
aantal gereden autokilometers hoger zou liggen.
Er wordt dus minder gereden.
Autogebruikers gaan immers op zoek naar alternatieven. Chauffeurs lijken plots te ontdekken dat zij
voeten hebben. Dat zij met diezelfde
voeten kleinere afstanden kunnen overbruggen.
Niet enkel hebben zij voeten.
Velen hebben ook een fiets. Die
fiets wordt herontdekt. Plots wordt die
fiets een te overwegen alternatief.
Onder druk. Blijkbaar hebben de
Belgen toch dat duwtje nodig. Dat
financiële duwtje.
Maar niet enkel ontdekken wij onze voeten of onze voeten. Plots beseffen wij dat het niet altijd nodig
is de wagen te nemen en ons naar het dichtstbijzijnde grootwarenhuis te
haasten. Wij merken dat er ook heel wat
buurtwinkels zijn. Dat ook in deze
winkels boodschappen kunnen gedaan worden.
Heel misschien ligt hier een taak voor Unizo. Deze organisatie kan haar schouders zetten
onder dit initiatief. Dat zou veel beter
te zijn dan te pleiten voor deze of gene coalitie.
Bijzonder interessant is ook dat het verkeer tijdens de spitsuren met
bijna vier procent daalt. Afhankelijk
van het te betalen bedrag passen de autogebruikers het tijdstip van hun autorit
aan. De kilometerheffing stuurt dus het
autogebruik. Heel misschien moet dit pad
verder bewandeld worden in plaats van het aanleggen van nog meer
rijstroken. Want meer rijstroken trekken
enkel meer auto’s aan. Een maatregel met
een gunstig effect op files verdient verder onderzoek.
Niet enkel verdient dit project verder onderzoek. Heel misschien verdient dit proefproject een
uitbreiding. Waarom enkel beperken tot
de Brusselse GEN-zone? Waarom niet verder uitbreiden tot een groter
grondgebied? Om zo na te gaan welke resultaten dan bekomen worden?
In elk geval sterkt dit voorlopig rapport mij in mijn overtuiging dat
een kilometerheffing ernstig moet overwogen worden. Dat wij verder moeten durven gaan dan enkel
een studie. Theorie zal in praktijk moeten
omgezet worden. Ik ken al de mogelijke
bemerkingen op mijn voorstel. Dat ik
gemakkelijk praten heb. Ik woon in Gent,
ik werk in Gent. Dan is het gemakkelijk
om voor het gebruik van de fiets te pleiten.
Dat is waar. Maar ook ik moet
telkens een keuze maken. Zo moet ik ook
bij regen de verleiding weerstaan toch maar de wagen te nemen. Als wij weten dat het overgrote deel van het
autogebruik verplaatsingen betreft van minder dan vijf kilometer, moet ik mijn
pleidooi heel misschien nog intensifiëren.
Ik heb geen kinderen, dat wordt mij ook wel eens gezegd. Boodschappen voor een gezin, dat vraagt wel
eens om een wagen. Dat erken ik. Maar een bezoek aan de ouders of grootouders
kan toch met de fiets. Bovendien neem ik
de fiets omwille van de kinderen.
Omwille van de volgende generaties.
Laat mij duidelijk zijn. Ik ben
niet tegen de wagen. Ik heb ook een
wagen. Ik gebruik zelfs die wagen. Maar niet altijd. Heel vaak laat ik de wagen aan de kant. Dat is wat ik bepleit. Dat de wagen minder wordt gebruikt. Dat wij die wagen veel meer aan de kant
laten. Als die gedachte in de hoofden
van de autogebruikers begint binnen te sluipen, zou het goed zijn. Als die gedachte ook wordt omgezet in
eigenlijke daden, zou het nog beter zijn.
De kilometerheffing lijkt de Belg een duwtje te geven in die
omschakeling.
Interessante link:
Ik verklaar het protest als volgt: de mensen zien zo'n heffing als een aanslag op verworven rechten. Hebben we eindelijk een auto , mogen we er niet in rijden van die groene types. Het kan wat mij betreft niet hard genoeg: betaald parkeren bij de supermarkt.....DOEN!!. Ik fiets elke zaterdagmorgen met een fietskarretje naar de super en haal voor een hele week eten in huis. Toegegeven , ik woon alleen. En toegegeven......geen bier, chips, sap, snoep etc. Onlangs is in mijn buurt het gezondheidscentrum afgebroken en verplaatst......om plaats te maken voor parkeerruimte. Ik woon in Groningen, in een wijk op 20 fiets- en op 10 auto minuten van Groningen-centrum. 2 supermarkten in deze wijk, vanuit de verste hoek van de wijk is het niet meer dan 5 minuten fietsen naar die 2 supers....en toch: voor een halfje wit en een pakje boter het autootje gepakt....en daarom die extra parkeerruimte. Afijn , ik heb geen auto, ik heb makkelijk praten...en dat doe ik dan maar. De auto heeft niets meer met mobiliteit - wat een geleuter - maar alles met lamlendigheid en gemakzucht te maken. En hebben, hebben, hebben......
BeantwoordenVerwijderen"maar alles met lamlendigheid en gemakzucht te maken."
VerwijderenEn aan die lamlendigheid en gemakzucht gaat de mens ook nog eens kapot. Een mens moet beweging hebben. Dat ondervind ikzelf, nu ik 4 jaar geleden opnieuw ben beginnen fietsen voel ik zelf de positieve werking van de beweging.
(Voor ik opnieuw ben beginnen fietsen liet ik me brengen door het openbaar vervoer, je zou kunnen stellen dat ik nog te lui was om zelf te rijden.)