dinsdag 24 juli 2018

Mooie liedjes: Tube spit van Sons. Brief aan Arno, Jens, Robin en Thomas.

Beste Arno,
Beste Jens,
Beste Robin,
Beste Thomas,
 
Brieven schrijven, ik doe het graag.  Toch schrijf ik niet zomaar een brief.  Daarvoor moet ik een reden hebben.  Een aanleiding.  Zonder aanleiding geen brief.  Zo werkt het voor mij.  Ik wil de ontvanger van de brief niet verrassen.  De ontvanger van de brief moet enigszins vermoeden waarom hij een brief zou kunnen ontvangen.  Is dat niet het geval, dan bestaat het risico dat de brief ongeopend in de papiermand verdwijnt.  Een ongelezen brief, dat zou doodzonde zijn.  Dat moeten we vermijden.  Daarom eerst een aanleiding.  Pas dan een brief.
 
Sons? U gaf mij voldoende redenen om een brief te schrijven.  Telkenmale was ik het van plan.  Telkenmale kwam het er niet van.  Maar u weet vast wat Willem Elsschot zei over dromen en daden.  Tussen dromen en daden staan wetten in de weg en praktische bezwaren.  Dat zei hij.  Ik durf deze literaire grootheid niet tegen te spreken.  Ik ken mijn plaats.
 
U won dit jaar De Nieuwe Lichting.  Een wedstrijd, waarin Studio Brussel op zoek gaat naar nieuw Belgisch talent  Naar onze muzikale toekomst.  Ik had mijn stem uitgebracht.  U was bij mijn favorieten.  Ik hoefde daarover nauwelijks na te denken.  U sprong er uit.  U was het buitenbeentje.  Buitenbeentjes heb ik altijd bewonderd.  Mensen die niet meedrijven in de stroom, daar heb ik sympathie voor.  Ik weet niet of mijn stem het verschil maakte.  Feit is dat u won.  Daarvoor was ik blij.  Daarvoor had ik u een brief kunnen schrijven.  Om u geluk te wensen.  Ik deed het niet.  Er vertrok geen brief.
 
U bracht dit jaar een ep uit.  Zes nummers.  Net geen half uur.  Ik luisterde.  Niet één keer.  Wel vele keren.  Ik moet u zeggen dat het al eens kan gebeuren dat ik luister naar een nieuw ceedeetje.  Naar een debuutalbum.  Niet al te vaak kan ik vaststellen dat het album van een constante kwaliteit is.  Van een constante en hoogstaande kwaliteit.  Al te vaak moet ik besluiten dat het album te wisselvallig is.  Dat had ik niet met uw album.  Uw album wist mij te bekoren.  Over de volledige lijn.  Geen enkel minpunt.  Geen enkel schoonheidsfoutje.  Een dergelijke vaststelling doet mij dan spreken van een ontdekking.  Een ontdekking, dat is altijd fijn.  Vraag dat maar aan Christoffel Columbus.  Hij kan het weten.  Alhoewel.  Hij dacht op weg te zijn naar Indië en kwam uit in Amerika.  Dat is geen ontdekking.  Dat is een verrassing.  Bij mij was het anders.  Bij mij was het een ontdekking én een verrassing.  Het was een totaalpakket.  Uw album schonk mij intens muzikaal plezier.  Daarvoor was ik blij.  Daarvoor had ik u een brief kunnen schrijven.  Om u geluk te wensen.  Ik deed het niet.  Er vertrok geen brief.
 
Onze wegen zouden elkaar niet kruisen.  Zo leek het wel.  Een brief zou nooit verstuurd worden.  Dat is wat ik dacht.  Maar net wanneer een mens begint te wanhopen, gebeurt het onverwachte.  Datgene waarop ik niet meer had gehoopt, gebeurde.  Ik hoorde uw nieuwste single, Tube spit.  Nu wist ik het.  Ik moest schrijven.  Zonder uit te stellen.  Twee kansen had ik reeds laten voorbijgaan.  Dit mocht nu niet meer gebeuren.  Ik ging voor mijn computer zitten.  Begon te tokkelen.  Mijn brief werd eindelijk geschreven.
 
Tube spit? Eén brok energie.  Het kan u misschien vreemd in de oren klinken maar dat ene liedje gebruik ik om mij ’s morgens wakker te schudden.  Dat lukt.  Elke morgen weer.  Omdat het mij goesting geeft.  Goesting in het leven.  Goesting om te feesten.  U zou nu kunnen denken dat ik op mijn werk de tijd vind om te feesten.  Dat is niet zo.  Maar Tube spit voedt mijn verlangen om te feesten.  Dat verlangen kan uitgesteld worden.  Mijn verlangen hoeft niet meteen bevredigd te worden.  Ik kan wachten.  Maar de belofte op een fijne feestende toekomst doet wonderen.  Ik ben een vijftiger.  Dan zou u kunnen denken dat het vuur in mij gedoofd is.  Dat is niet zo.  Ik wil niet wegkwijnen in een bankstel.  Heel af en toe wil ik nog even uit de band springen.  Heel af en toe wil ik nog even diep gaan.  Heel af en toe wil ik die jonge rebel in mij loslaten.  Dat heb ik nodig.  Broodnodig.  Niet meer elke dag.  Niet meer elke week.  Maar wel nog af en toe.  Indien dat niet meer zou kunnen, zou het leven zijn glans verliezen.  Dan zou het leven gewoontjes worden.  En bijgevolg saai.  Een saai leven wil ik te allen prijze vermijden.  Uw muziek geeft mij die kans.  Die gelegenheid.  Uw muziek laat mij feesten.  Laat het leven glanzen.
 
Paul Van Bruystegem, bassist bij Triggerfinger, gaf in een aflevering van Belpop een mooie omschrijving van wat rock is.  Rock zou een mengeling zijn van zweet- en biergeur.  Zo zei hij het.  Ik kan mij er iets bij voorstellen.  Meer nog, ik meen dat uw muziek aan die omschrijving tegemoet komt.  Ik kan het binnenkort aftoetsen.  Binnenkort mag ik het misschien ervaren.  Want ik zal u zien op de Lokerse Feesten.  Ik kijk er nu al naar uit.  Tube spit doet mij nu al verlangen naar die afspraak.
 
Beste Arno.  Beste Jens.  Beste Robin.  Beste Thomas.  Ik wil u danken.  Voor uw muziek.  Maar bovenal wil ik u danken voor dat plezier.  Voor die goesting.  Voor dat verlangen naar een feestje, dat u in mij voedt.  Van harte bedankt.
 
Met vriendelijke groeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten