donderdag 19 mei 2016

Mooie liedjes: Doe Maar & Kenny B. Brief aan Kenny B en Ernst Jansz.

Beste Kenny,
Beste Ernst,
 
Ik zat in de wagen.  Reed doorheen Gent.  Op een uur, waarop het niet leuk rijden is.  Vlot verkeer was onmogelijk.  Traag tot stilstaand verkeer, zo wordt dit bumperkleven vaak genoemd.  Ik had mij kunnen opwinden.  Ik had mijzelf kunnen vervloeken.  Ik had mijzelf de haren uit het hoofd kunnen trekken.  Ik had die dag vrij.  Toch koos ik er voor net op het spitsuur de wagen te nemen.  Niet echt verstandig van mij.  Toch begon ik niet wild op het stuur te kloppen.  Ik begon geen krachttermen te gebruiken.  Ik bleef kalm.  Kalm zette ik de radio aan.  Toen gebeurde het.
 
Ik was net op tijd om die ene aankondiging van een concert te horen.  Doe Maar zou op tien juni een concert spelen in de Antwerpse Lotto Arena.  Ik zat in de wagen en twijfelde of ik zou gaan.  Indien ik zou gaan, zou dat zijn omwille van het jeugdsentiment.  Omwille van Doris Day en Andere Stukken.  Die plaat heb ik grijsgedraaid.  Dat was in het begin van de jaren tachtig.  Toen was ik nog een jong ventje.  Nu ben ik dat niet meer.  Nu voel ik mij soms nog een jong ventje.  Dat is een verschil.  Een klein verschil.  Een miniem verschil.  Maar toch.
 
Zou ik gaan? Zou ik niet gaan? Ik zocht naar redenen waarom ik wel zou gaan.  Evenzo zocht ik naar redenen waarom ik niet zou gaan.  Terwijl ik in mijn hoofd een kosten-batenanalyse maakte, volgde na die aankondiging een liedje.  Dat is eigen aan radio.  Info wordt afgewisseld met muziek.  Zo heeft het altijd gewerkt.  Gisteren, vandaag en morgen.  Aan die stilzwijgende afspraak zal nooit iets worden gewijzigd.  Omdat ik in mijn hoofd nog bezig was met die moeilijke oefening had ik niet gehoord welk plaatje zou gedraaid worden.  Dat is niet altijd noodzakelijk.  Nu wel.
 
Ik hoorde 5446 is mijn nummer.  Van Doe Maar & Kenny B.  Dat hoorde ik achteraf.  Na het liedje.  Ik had dat liedje nog nooit gehoord.  Het was nieuw voor mij.  Dat gebeurt wel vaker.  Dat ik nieuwe liedjes hoor op de radio.  Wat minder vaak gebeurt, is de manier waarop ik het liedje ervaarde.  De manier waarop dat liedje binnenkwam bij mij.
 
Uw liedje toverde een glimlach op mijn gezicht.  Ik zat in de wagen.  Ik zat in de file.  Toch was ik aan het lachen.  Het glimlachen.  Die lach hield ik aan tijdens het volledige liedje.  Neen, ik zou liegen.  Die glimlach verdween die dag niet meer van mijn gezicht.  U had mij aangestoken.  Met een virus van gelukzaligheid.
 
Ik moest constant de neiging onderdrukken op de rem te gaan staan.  Dat zou gevaarlijk zijn.  Voor de achterliggende wagens.  Ongelukken diende ik te vermijden.  Dat zou niemand helpen.  Toch wou ik het doen.  Toch wou ik de rem induwen.  Want ik wou aan de kant.  Ik wou dansen.  Ik wou rondhuppelen op uw te aanstekelijke beat.  Stilzitten was bij dit lied geen optie.  Mijn hoofd ging ritmisch schudden.  Mijn bovenlichaam maakte choreografisch verantwoorde bewegingen.  Maar mijn voeten bleven op de juiste pedalen.
 
Ik wou dat er geen eind aan kwam.  Ik wou bumperklevend doorheen Gent blijven rijden.  Met u als mijn reisgezel.  Nooit zou het vervelen.  Maar zoals altijd kwam dat varkentje met een lange snuit.  Toen was het vertellingsken uit.  Mooie liedjes duren niet lang.  Dat wordt wel eens gezegd.  Door nuchtere geesten.  Nuchtere geesten, die meer naïeve geesten tot voorzichtigheid willen aanmanen.  Bij uw liedje klopte die boutade.  In uw geval was dit gezegde een waarheid als een koe.  Uw liedje ging voorbij.
 
De radio speelde andere liedjes.  De radio ging gewoon door.  Maar in mijn hoofd bleef uw liedje rondtollen.  Nu nog altijd.  Nu nog altijd zing ik dat liedje.  Neurie ik dat liedje.  In de wagen.  Op de fiets.  Thuis.  Op het werk.  Honderden keren heb ik die enkele woorden gezongen.  5446 is mijn nummer.  Honderden keren heb ik op die enkele woorden gedanst.  Ik kan mij niet houden.  Ik zing die woorden en ik ga dansen.  Ik zing die woorden en ik ga lachen.
 
5446 is mijn nummer.  Het is een pareltje.  Het is een toverformule.  Het is de kortste weg naar een aanhoudend heerlijk gevoel.  Het is dat venster, dat uitzicht biedt op een onbezorgde, warme toekomst.  Uw nummertje doet dromen.  Dat alleen al is een mooie verdienste.
 
Beste Kenny, ik wens u alle plezier toe met uw nieuwe hit.  Mij heeft het alleszins al veel plezier bezorgd.  Daarvoor wou ik u danken.
 
Met vriendelijke groeten.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten