dinsdag 7 augustus 2018

Mooie liedjes: Fool for love van CandleBags. Brief aan Inge, Dirk en Wout.

Beste Inge,
Beste Dirk,
Beste Wout,
 
Wij waren thuis met de Gentse Feesten.  Weinig baanbrekend nieuws, dat hoor ik u denken.  Toch betekende het voor ons een ware revolutie.  Een echte ommekeer.  Voorgaande jaren waren we telkens op reis met de Gentse Feesten.  Dit jaar was het anders.  Dit jaar bleven wij thuis.  In Gent.  Na bijna vijftien jaar zouden wij opnieuw naar de Gentse Feesten kunnen.  Wij hadden een aantal concerten vastgelegd.  Van groepen, die wij zeker wilden zien.  Een goede voorbereiding is noodzakelijk.  Zomaar slenteren op de Feesten willen wij niet.  Doelgericht feesten, ons lijkt het veel efficiënter en minder vermoeiend.  Maar bij die voorbereiding zijn wij ons bewust van die ene wetmatigheid.  Kiezen is verliezen.  Dat is zo.  Dat weten wij.  Met die kennis gingen wij de Gentse Feesten in.  We zouden mooie dingen zien.  Wij zouden mooie dingen missen.
 
Om dat gemis toch enigszins op te vangen, keek ik naar televisie.  Op die stille momenten.  Ik keek naar de regionale zender AVS.  Ik volgde hun verslaggeving van de Gentse Feesten.  Zo zag ik wat er gebeurde als ik er niet bij was.  Ik moet bekennen dat ik geen aandachtige kijker was.  De televisie stond aan.  Deed eigenlijk dienst als geluidsbehang.  Op de achtergrond hoorde ik vaag iets.  Slechts heel af en toe keek ik op.
 
Toen kwam er dat moment.  Ik stond in de keuken.  Ik was amateuristisch aan het koken.  Een aarzelende hobbykok, zo noem ik mij zelf.  Plots werd mijn aandacht weggetrokken van de groentjes.  Op televisie hoorde ik iets.  Dit mocht ik niet missen.  Dat dacht ik.  Daarom keek ik ook.  Volgzaam volg ik mijn eigen gedachten.  Ik zag een verslaggeving van Jonge Wolven, een muzikaal concours op de Gentse Feesten dat jonge beginnende bands een duw in de rug wil geven.  De winnaars werden vermeld.  De winnaars werden getoond.  U kwam ook in beeld.  Want u won de prijs voor beste live performance.  Dat was het moment dat ik iets hoorde.  Dat ik begreep dat ik moest kijken.  Dat ik moest luisteren.
 
Ik hoorde een geluid.  Mijn favoriete geluid.  Ik hoorde een vettig geluid.  Een rauw geluid.  Ik hoorde een intens geluid.  Dit was vuurwerk.  Dit knetterde.  Dit kletterde.  Dit rammelde.  Hierbij kon ik niet ongevoelig blijven.  Het koken moest even wachten.  Ik schakelde de volumeknop wat hoger.  Dit mocht niet stilletjes voorbij gaan.  Dit moest hard gespeeld worden.  Met pretoogjes keek ik naar jullie.  Ik zag een drummer met gitaar.  Ik zag een zangeres met dwarsfluit.  Spontaan ging ik lachen.  Want wat ik zag, was echt speelplezier.  Ik zag een band die zich smeet.  Die zich volledig gaf.  Ik keek en wist meteen dat ik iets gemist had.  Ik had er willen bij zijn in de Spiegeltent.  Want wat ik zag, was goed.  Neen, het was beter.  Neen, het was best.  Jawel, uw concert bracht mij onmiddellijk tot de trappen van vergelijking voor goed.  Want ik moest naar de overtreffende trap.  Ik moest naar best.  Enkel zo kan ik uw muziek omschrijven.  Als best en bovenal uniek.  
 
Ik dacht aan The Kills.  Ik dacht aan PJ Harvey.  Ik dacht aan The Black Box Revelation.  Dat waren namen, die in mij meteen naar boven kwamen.  Maar los van die namen dacht ik slechts één ding.  Die groep wil ik zien.  Die groep wil ik live aan het werk zien.  Slechts weinig groepen hebben in hun muziek die vraag naar een podium.  U hebt dat wel.  Uw muziek vraagt om een podium.  Uw muziek moet gehoord worden.  Dat beest moet losgelaten worden.  Voor een wild en onstuimig publiek.  Want dat is wat elke keer weer zal gebeuren.  Het publiek zal uit de bol gaan.  Dat kan gewoon niet anders.  Daarvan ben ik overtuigd.  Niemand kan ongevoelig blijven voor uw muziek.  Iedereen wordt geraakt.  Die vibraties dringen in eenieder binnen.  Die muzikale golven deinen uit.  Van vooraan tot helemaal achteraan.  Dat weet ik zeker.
 
Ik heb geen bucketlist.  Daarmee werk ik niet.  Te beperkend, zeg ik steeds weer.  Maar na uw verschijning op televisie heb ik onmiddellijk een bucketlist aangemaakt.  Daarop slechts één wens.  Dat ik jullie ooit ergens live aan het werk mag zien.  Dat is mijn lijstje.  Dat lijstje wil ik afwerken.  En na dat concert dan? Dan zeg ik weer dat ik niet werk met bucketlists.  Waarbij ik er onmiddellijk aan toevoeg dat ik jullie nog eens wil zien.  Want ik ben gebeten door de microbe.  Door uw microbe.
 
Beste Inge.  Beste Dirk.  Beste Wout.  Ik wens jullie alle succes.  Ik wens jullie vele podia.  Ik wens jullie vele zalen.  Maar bovenal wens ik jullie veel unieke inspiratie.
 
Met vriendelijke groeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten