dinsdag 3 juli 2018

Mooie liedjes: Baby bird van Silvy. Brief aan Silvy De Bie.

Beste Silvy,
 
In het verleden schreef ik een brief aan Helsinki.  Ik schreef een brief aan Equal Idiots.  Aan Falling Man.  Aan Amenra.  Aan Comet Street.  Aan Arsenal.  Aan Lagüna.  Heel recent schreef ik nog een brief aan Poltrock.  Vandaag zit ik aan mijn computer om een brief aan u te schrijven.  Bij het lezen van die eerste woorden hoor ik uw wenkbrauwen fronsen.  U leest dat namenlijstje en lijkt niet te kunnen begrijpen waarom ik toch een brief aan u schrijf.  U oordeelt dat beide werelden te ver uit elkaar liggen.  Tot voor kort zou ik ook zo geoordeeld hebben.  Maar toen kwam Liefde voor Muziek.  Het televisieprogramma waaraan u deelnam.  In het gezelschap van Sarah Bettens, Sharon Den Adel, Coco Jr. Gert Bettens, Helmut Lotti, Jasper Steverlynck en Niels Destadsbader.  Naar dat programma heb ik gekeken.  Ik zag u aan het werk.  Ik hoorde u aan het werk.  Ik was onder de indruk.  Diep onder de indruk.
 
Maar toen kwam die laatste aflevering.  Iedereen had zijn interpretaties gebracht van andermans nummers.  Van andermans hits.  Onze wegen zouden scheiden.  Dat dacht ik toen.  Het was fijn geweest samen.  Maar nu zouden wij uiteengaan.  Zo zou het zijn.  Zo zou het gaan.  Maar dan blijkt weer dat zegswijzen in zich een kern van waarheid dragen.  Gods wegen zijn ondoorgrondelijk.  Dat bleek ook in deze.  Wij gingen niet uiteen.  Toch niet definitief.  Want u deed dat ene ding.  Dat ene ding waardoor ik terugkeerde naar u.  
 
Ik had het moeten weten.  In Liefde voor Muziek had u laten doorschemeren dat u werkte aan eigen nummers.  Meer nog, heel kort liet u een fragment horen.  Aan uw collega’s en dus aan televisiekijkend Vlaanderen.  Dat fragment heb ik gehoord.  Baby bird.  Op dat moment was u onzeker.  U twijfelde.  U zocht naar bevestiging.  Naar woorden, die u vertelden dat het nummer voldeed.  Meer dan voldeed.  Die twijfel keerde wel vaker terug.  Na elk optreden in Liefde voor Muziek zag ik in uw ogen die ene vraag branden.  Heb ik het goed gedaan? Elke keer weer wou ik rechtop staan en op u toestappen.  Ik wou u omarmen.  Ik wou u zachtjes zeggen dat u mij opnieuw had overdonderd.  U leverde bewijs van uw kunnen.  Elke keer weer.  Ik zag u op dat podium staan.  Ik hoorde u zingen.  Ik zag een zangeres staan.  Een zangeres met een stem.  Een eigen stem.  Een eigen stijl.
 
Recent bracht u uw eerste soloalbum uit.  Ik vermoed dat uw collega’s u wisten te overtuigen.  Ik vermoed dat zij u vertelden dat het een grote fout zou zijn uw eigen nummers stof te laten vergaren.  Uw nummers hoorden niet enkel op uw smartphone te staan.  Uw nummers dienden niet gedeeld te worden in een te kleine kring van intimi.  Uw nummers moesten op grote schaal gedeeld worden.  Uw nummers vroegen om een publiek.  Om een groot publiek.  Die nummers moesten op een album.  U hebt geluisterd naar die goede en wijze raad.  Daar kan ik enkel blij om zijn.  Want naar dat nieuwe album heb ik geluisterd.  Naar uw nummers heb ik geluisterd.  Alweer deed u wat u al enkele malen had gedaan met mij.  Mijn mond viel open.  Van verwondering.  Van bewondering.  Verwondering en bewondering om wat u presteerde.  U was een grote dame.  U bent een grote dame.  
 
Onze werelden liggen heel waarschijnlijk ver uiteen.  Maar het is uw stem.  Het is uw stem die de kloof overbrugt.  Voor uw stem kan ik niet ongevoelig blijven.  Die stem overtuigt.  Die stem raakt.  Die stem ontroert.  Het is uw stem die mij terugroept.  Die mij terugroept naar mijn favorieten op uw album.  Dan luister ik.  Dan luister ik nog eens.  En nog eens.  En nog eens.  
 
Ik kan enkel maar hopen dat u met dit album naar de zalen trekt.  Want deze muziek hoort niet enkel in de woonkamer.  Niet enkel op kantoor.  Niet enkel in de wagen.  U moet het podium op.  Zoals het een grote dame betaamt.  Uw stem vraagt om een podium.  Uw nummers vragen om een podium.  Twijfelen hoeft u niet meer te doen.  Voor twijfel is er geen plaats meer.  U hebt uw plaats verdiend.  U hebt uw plaats opgeëist.  Met krachtige overtuiging.  Met grote muzikaliteit.
 
Beste Silvy.  Ik wil u feliciteren.  Met Baby bird.  Maar ik wil nog meer.  Ik wil u alle succes toewensen en zachtjes aanmoedigen dit gekozen pad verder te bewandelen.  
 
Met vriendelijke groeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten