dinsdag 15 mei 2018

Liefde voor Muziek, gezien op VTM. Brief aan Sarah, Sharon, Silvy, Coco, Gert, Helmut, Jasper en Niels.

Beste Sarah,
Beste Sharon,
Beste Silvy,
Beste Coco,
Beste Gert,
Beste Helmut,
Beste Jasper,
Beste Niels,
 
De wereld? Een betere wereld? De zoektocht naar een antwoord op die compacte maar toch wel gecompliceerde vraag houdt mij bezig.  Daarover durf ik wel eens na te denken.  Uiteraard niet continu.  Dat houdt een mens niet vol.  Het zou diezelfde mens tot waanzin brengen.  Die waanzin wil ik ver weg van mij houden.  Heel regelmatig ontspan ik dus even.  Sommigen zullen beweren dat een mens niet gemaakt is om te ontspannen.  Tijdverdrijf is onnodige verspilzucht.  Het vergooien van gekregen talenten.  Plus est en vous, zoals wel eens gezegd wordt.  Ondanks het bestaan van verschillende meningen inzake de noodzaak aan ontspanning, sta ik mijzelf toe heel soms te ontspannen.  Dan kan het al eens gebeuren dat ik televisie kijk.  Dan kan het al eens gebeuren dat ik afstem op Liefde voor Muziek.
 
Elke maandagavond ben ik op post.  Mijn broodnodige ontspanning breng ik in jullie gezelschap door.  Terwijl ik ontspannend zit te kijken, komt toch die ene vraag bovendrijven.  Die vraag naar een betere wereld.  U kijkt vreemd op.  Een muziekprogramma en een betere wereld, hoe kunnen beiden samen bestaan? Die vraag hoor ik u luidop stellen.  Ik wil mij dus verduidelijken.  Ik zit te kijken en ik stel mijzelf de vraag of het niet beter zou zijn indien in elk van ons een beetje muzikant zou schuilen.  Indien dat het geval zou zijn, zou de wereld mooier zijn.  Zou diezelfde wereld warmer zijn.  Een tikkeltje naïef? Ik dacht het niet.  Ik voel het.  Alweer moet ik mij verduidelijken.  Dat is niet erg.  Met plezier doe ik dat.
 
Ik luister niet enkel naar de gebrachte liedjes.  Met even zo veel plezier kijk ik naar de manier waarop jullie met elkaar omgaan.  Net die manier vind ik zo uitzonderlijk.  Ik voel geen wedijver.  Ik voel geen afgunst.  Ik voel geen minachting.  Niemand wordt buitengesloten.  Er wordt niet neergekeken.  Er wordt niet geoordeeld.  Noch wordt er veroordeeld.  Iedereen staat op gelijke hoogte.  Verenigd rond dat ene gemeenschappelijke, de muziek.  Samen beleven jullie dat grote avontuur.  Het lijkt wel één grote familie.  Samen op zomerkamp.  Samen op scoutskamp.  Niemand staat aan de kant.  Iedereen wordt meegetrokken.  Een betere wereld.  Op microniveau.  Zo voelt het.  Ik kijk en hoop dat hetzelfde ook kan gebeuren op macroniveau.  Hoe mooi zou dat zijn?
 
Het had anders gekund.  Er zou kunnen vergeleken worden.  Er zou kunnen afgewogen worden welke muziekstijl bovenaan staat.  Als allerbeste.  Er zou kritiek kunnen geuit worden.  Over de zangcapaciteiten.  Over de performances.  Er zou kunnen opgeschept worden.  Over het internationale succes.  Over het aantal hits.  Dat alles had kunnen gebeuren.  Want vele stijlen werden op één plek samengebracht.  De clash tussen de stijlen blijft evenwel uit.  Omdat jullie muzikanten zijn.  Jullie weten dat er geen stijlen zijn.  Jullie weten dat er enkel muziek is.  Die muziek brengt jullie samen.  Die muziek verenigt jullie.
 
Ik zie jullie voetballen.  Ik zie jullie feesten.  Ik zie jullie lachen.  Ik zie jullie ontbijten.  Ik zie jullie praten.  Ik zie jullie grappen en dollen.  Ik zie jullie plagen.  Ik zie jullie fluiten op de vingers.  Ik kijk en denk maar één ding.  Hier had ik willen bij zijn.  In mijn enthousiasme zou ik bijna zeggen dat ik samen met jullie had willen zingen.  Dat kan evenwel niet.  Ik ken mijn beperkingen.  Zingen is één van mijn beperkingen.  Bij dat ene onderdeel zou ik aan de kant blijven.  Met open mond zou ik naar jullie kijken.  Vol bewondering.  Vol verwondering.  Omwille van het vakmanschap.  Omwille van de schoonheid.  Ik zou moeite hebben om mijn ogen droog te houden.  Want ik zou ontroerd worden.  Net zoals ik voor televisie ontroerd word.  Net zoals voor mijn televisie zou ik vollopen.  Vollopen van warmte.  Omdat ik bij jullie dat verlangen voel om het gecoverde nummer eer aan te doen.  Om het op een nog hoger niveau te brengen.  Niet om de eigen persoon te laten stralen.  Maar om de eigenlijke vertolker een cadeau te doen.  In de gebrachte nummers voel ik de passie.  Voel ik de drang om goed te doen.
 
Ik ben niet bij jullie.  Helaas.  Toch voel ik elke maandagavond een intense en unieke warmte.  Een warmte, die mij van begin tot einde doet lachen.  Niet verholen.  Niet verdoken.  Ik lach languit.  Breed.  Dit is schoon.  Dit is mooi.  Niet enkel de muziek.  Alles.  Alles.  Alles is schoon.  Blijf zingen, denk ik.  Hoop ik.  Het kan niet.  Het mag niet.  Elke maandagavond komt weer dat varkentje met een lange snuit.  Dan is het verhaaltje uit.  Programma’s moeten een begin en een einde hebben.  Alleen, voor Liefde voor Muziek had ik zo graag die ene uitzondering gewenst.
 
Muziek en een betere wereld? Jullie doen mij dromen.  Jullie doen mij verlangen.  Voor die droom wil ik jullie danken.  Voor dat verlangen wil ik jullie danken.

Met vriendelijke groeten.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten