dinsdag 27 maart 2018

Dance around the world, te zien op Eén. Brief aan Ish Aït Hamou en Jan Kooijman.

Beste Ish,
Beste Jan,
 
Soms kan de formule voor een succesvol programma bijzonder eenvoudig lijken.  Maar vaak schuilt in die eenvoud de grote moeilijkheid.  Het uitschrijven van die op het eerste zicht eenvoudige formule zal geen Nobelprijs opleveren.  Om die prijs toch te kunnen binnenhalen zal de moeilijkheidsgraad van e=mc² moeten geëvenaard of zelfs overtroffen worden.  Ik meen te mogen stellen dat u die betrachting niet had met uw nieuwe programma.  U wou goede televisie maken.  Ik zag uw programma op de Nederlandse televisie.  Ik kan kort zijn.  U maakte goede televisie.  U maakte zeer goede televisie.  Ik mag hopen dat u vele prijzen zal wegkapen met uw programma.  De Nobelprijs zal het niet worden.  Dat schreef ik reeds.  Of het zou de Nobelprijs voor de Vrede moeten zijn.  Een tikkeltje overdreven? Misschien wel maar we moeten die mogelijkheid open laten.
 
U zou nu kunnen denken dat ik mijn brief afsluit.  U zou kunnen denken dat ik heb geschreven wat ik moet schrijven.  Dat is het niet.  Mijn brief moet nog maar beginnen.  Een mens kan vele dingen beweren.  Dat kan hij vrijuit doen.  Zonder enige remming.  Toch zou het goed zijn dat diezelfde mensen zijn of haar beweringen ook staven.  Met overtuigende bewijzen.  Zodat al snel blijkt dat die gemaakte beweringen niet op los zand zijn gebouwd.  Dat wil ik dus doen.  Ik wil u vertellen waarom uw programma mij wist te charmeren.  Mij wist te raken.  Mij wist te ontroeren.
 
Ik leerde u kennen via So You Think You Can Dance.  U zetelde als jurylid.  Omwille van uw expertise was u daarvoor gevraagd.  In dat programma stelde ik vast dat jullie het goed met elkaar konden vinden.  Om die band juister te kunnen omschrijven zou ik zelfs het woord vriendschap durven gebruiken.  Jullie leken mij de beste vrienden.  Beste vrienden doen dingen samen.  Dat jullie ooit samen een programma zouden maken durfde toen niemand te denken.  Maar SYTYCD verdween van het scherm.  Jullie waren vrij.  Jullie waren klaar om nieuwe horizonten te verkennen.
 
De ontstaansgeschiedenis van Dance Around The World ken ik niet.  De voorbije weken heb ik het resultaat kunnen zien van de vele brainstormsessies.  Ik heb kunnen zien hoe een ‘simpel ideetje’ kon uitgroeien tot een fantastisch programma.  Zoals ik al zei, de formule voor uw programma lijkt eenvoudig.  Twee vrienden trekken de wereld in.  Om op vreemde plaatsen lokale dansen aan te leren.  Bijzondere dansen aan te leren.  Jullie reizen ondermeer naar Peru.  Naar Oekraïne.  Naar Jordanië.  Ik was getuige van een ontdekkingsreis.  Die ontdekkingsreis was telkens weer meer dan hartverwarmend.  Om meerdere redenen.
 
Ik weet niet of iemand anders het programma zou kunnen dragen.  Toch niet op de manier waarop u het doet.  U bent de geknipte persoon.  Of anders gezegd, u bent de juiste persoon op het juiste moment op de juiste plaats.  U hebt nog die eigenschap, waarvan wordt verondersteld dat deze wordt afgeworpen eens het volwassendom wordt bereikt.  U hebt nog de zeldzame gave van de warme verwondering.  Een warme verwondering, die in de grote wereld maar al te vaak vervangen wordt door een koude nuchterheid.  Die verwondering is de motor van het programma.  Met een ongekende openheid treedt u de mensen tegemoet.  Treedt u het land tegemoet.  Treedt u de cultuur tegemoet.  In uw hoofd zijn geen barrières.  Uw kijk op het leven en de wereld wordt niet gehinderd door zelf opgetrokken muren.  Die manier van denken en kijken is hartverwarmend.  Die manier van denken en kijken doet mij bijna huilen als een aflevering voorbij is.  Doet mij verlangen naar de volgende aflevering.  Om samen met u te kunnen terugkeren naar een mooie wereld.  Want dat is wat u doet met uw verwonderende openheid.  U toont een mooie wereld.  U toont dat de wereld niet verloren is.  U toont dat samenleven mogelijk is.  U countert het alles overheersende cynisme, dat ons wil doen geloven dat de wereld naar de kloten is.  U toont dat een ander wereldbeeld mogelijk is.  Dat vraagt om optimisme.  Dat hebt u.  Dat vraagt om volhardend geloof.  Dat hebt u.  Dat vraagt om empathie.  Dat hebt u.  Al die elementen brengt u samen tot één niet te slopen blok van positiviteit.  Tijdens het kijken voel ik die positieve energie.  Ik laaf mij aan die energie.  In overvloed.  
 
Bijna zou ik vergeten te schrijven over het doel van uw programma.  Over het dansen zelf.  Dat zou jammer zijn.  Want de dans is de uiteindelijke en enige hoofdrolspeler in uw programma.  Verkeerdelijk zou kunnen gedacht worden dat u alle aandacht opeist.  Dat u in het middelpunt van de belangstelling wenst te staan.  Dat u wenst aan te tonen hoe onderlegd u bent in het dansen.  Dat alles is geenszins uw bedoeling.  U stelt zich ten dienste van de dans.  U bent slechts een ondergeschikte van de dans.  Uw ondergeschikte rol laat de dans schitteren.  Laat de verenigende kracht van dans zien.  U laat dansers aan het woord.  U laat hen vertellen wat het dansen met hen heeft gedaan.  Hoe het dansen hen een uitweg heeft geboden.  Hoe het dansen hun redding was.  Hoe het dansen herinneringen in dansbare vorm bewaart.  Hoe het dansen tradities in ere houdt.  U laat zien dat dansen misschien wel één van de krachtigste vormen van communicatie is.  U laat zien dat dansen zonder woorden kan doordringen tot de essentie.  Tot de kern.  Een kern, die iedereen begrijpt.  Zonder de taal te hoeven of te kunnen spreken.
 
Ik ben met u op reis gegaan.  Op wereldreis.  Ik heb fantastische plaatsen ontdekt.  Ik heb fantastische mensen ontmoet.  Vanuit mijn zetel heb ik een fantastische kracht gevoeld.  Een kracht, die mij doet beseffen dat de wereld nood heeft aan positieve verhalen.  U bracht die positieve verhalen.  U bracht warmte.  U bracht schoonheid.  Die warme schoonheid, gekruid met een zekere naïviteit, kan de wereld redden.  Op één voorwaarde.  We moeten ons openstellen.  Onze oogkleppen afwerpen.  Pas dan kunnen we ontmoeten.  
 
Beste Ish.  Beste Jan.  Ik wil u danken voor uw programma.  Voor uw warmte.  Voor uw openheid.  Voor uw enthousiasme.  Voor het intense plezier, dat ik heb mogen ervaren bij het kijken naar uw programma.  Voor dat alles wil ik u uitgebreid danken.
 
Met vriendelijke groeten.
 
Info:
Dance around the world – Elke maandag vanaf 02/04 te zien op Eén.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten