donderdag 12 januari 2017

Nieuwjaarswensen voor 2017.

Elk jaar doe ik het.  Elk jaar opnieuw.  Geen enkele uitzondering.  Ik deed het in 2014.  In 2015 deed ik het ook.  In 2016.  Dit jaar kon niet anders zijn.  Mocht het niet anders zijn.  Elk jaar ging ik op zoek naar woorden.  Mooie woorden.  Juiste woorden.  Unieke woorden.  Een moeilijke zoektocht.  Een zoektocht, waarin vaak opnieuw begonnen wordt.  Waarin vaak geschrapt wordt.  Schrijven en herschrijven.  Tot het uiteindelijke resultaat op papier staat.  Definitief.  Af.
 
Dit jaar ging ik opnieuw op zoektocht.  Althans, dat was de bedoeling.  Ik was begonnen aan de tocht.  Tot dat ene moment.  Dat moment waarop mij de juiste woorden werden ingefluisterd.  Werden voorgelezen.  Ik hoorde die woorden.  Begreep onmiddellijk dat mijn zoektocht mocht gestopt worden.  Want in die woorden hoorde ik het recept voor een gelukkig jaar.  Ik hoorde wat een mens kan doen om van 2017 (en alle andere jaren) een gelukkig jaar te maken.
 
U vermoedt heel waarschijnlijk een ingewikkeld recept.  Een nauwelijks te realiseren formule.  Dat is het niet.  Eenvoud, dat is wat het is.  Maar vaak schuilt in eenvoud de hoogste complexiteit.  Net daarom dat wij er al te vaak aan voorbijgaan.  Omdat het net zo eenvoudig is.  Zo simpel.  Dat dacht ik toen ik die woorden voor de eerste maal hoorde.
 
Ik geef u het recept mee.  Ter overweging.
 
Zalig zij die kunnen lachen met zichzelf,
zij zullen veel plezier beleven.
 
Zalig zij die het onderscheid weten tussen een berg en een molshoop,
hun zullen veel kopzorgen bespaard blijven.
 
Zalig zij die kunnen rusten en gaan slapen
zonder daarvoor excuses te zoeken,
zij zullen wijze mensen worden.
 
Zalig zij die verstandig genoeg zijn om zichzelf niet ernstig te nemen,
zij zullen waardering oogsten bij hun omgeving.
 
Zalig ben jij als je de kleine dingen met de nodige ernst
en de ernstige dingen met de nodige vrede kan bekijken,
je zal het ver brengen.
 
Zalig ben jij als je erin slaagt steeds andermans houdingen
welwillend te interpreteren – ook al hebben zij de schijn tegen –
je zal voor naïef versleten worden, maar de liefde is die prijs waard.
 
Dit gezegd zijnde, ik wens u een fantastisch 2017.  Een voorspoedig 2017.  Een feeëriek 2017.  Een gezond 2017.  Een doordacht 2017.  Een sportief 2017.  Een feestend 2017.  Een dromerig 2017.  Een liefdevol 2017.  Een geëngageerd 2017.  Een humoristisch 2017.  Een wijs 2017.  Een springerig 2017.  Een bouleverserend 2017.  Een inspirerend 2017.  Kortom, een gelukkig 2017 is wat ik u wens.

Nieuwjaarscadeaus (uit de reeks ‘Moet je zeker gezien hebben’):
Michael Van Peel overleeft 2016.
Vrienten, Kooymans en De Groot live in concert (Carré – Amsterdam).
De 16 XL (beste reeks van 2016).

4 opmerkingen:

  1. Beste wederwensen van kinky kanky en family, als je uitgelezen culturele tips hebt voor 2017 mag je me altijd op de hoogte houden. Zoals je weet? Wim, klamp ik mij aan jou vast om geen culturele analfabeet te worden. Grt Wouter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kanjers wat kunnen we hier nog aan toevoegen, Wim en Brenda wij wensen jullie een heel goed 2017 en als ik het even mag zeggen.
    Wij zijn ontzettend blij met onze vriendschap jullie zijn een fantastisch koppel.
    Groet Renato en Raymonda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankje voor de mooie wensen! Voor jullie ook een goed 2017! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gegroet Brenda en Wim,
    Alleen de beste wensen voor de allerbeste mensen. Van ons voor jullie dus. Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de mening van onze mede-reageerders hier, en we passen je zes zaligheden met graagte toe in ons dagelijks bestaan. 2017, we gaan ons uiterste best doen, en gewoon lekker naïef onze tijd steken in positieve mensen en dingen. Hou jullie dus maar klaar.... groetjes Linda en Bart

    BeantwoordenVerwijderen