vrijdag 18 maart 2016

De Real Meal Revolutie, part two. Winkelen zal nooit meer hetzelfde zijn.

Alles is anders.  Winkelen zal nooit meer hetzelfde zijn.  Voortaan doe ik het anders.  Rustiger.  Minder gejaagd.  Ik neem mijn tijd.  Winkelen is niet langer meer iets dat op een drafje moet gebeuren.  Is niet langer meer dat vervelende karwei.  Winkelen wordt een heel proces.  Een aangenaam proces.  Met verschillende stappen.  Elke stap moet gevolgd worden.  Met enthousiasme.  Met plezier.
 
Winkelen begint niet langer meer aan het winkelkarretje.  Aan de deur van het warenhuis.  Het begint vroeger.  Thuis.  Want daar kies ik de recepten.  Uit dat ene boek, de Real Meal Revolutie.  Ik lees de recepten.  Ik twijfel.  Ik kies.  Ik wijzig.  Ik kies opnieuw.  Dat bladeren doorheen die heerlijke recepten brengt rust.  Doet al verlangen naar het eigenlijke koken.  Naar het eten van die recepten.  Het kiezen is dus een perfecte intro op het  winkelen zelf.  Het brengt mij in de juiste stemming.
 
Ik schrijf mijn boodschappenlijstje.  Met alle ingrediënten mooi opgelijst.  Voor één week heb ik mijn recepten gekozen.  Ik heb alles netjes uitgeschreven.  Mijn lijstje is niet haastig op een kladpapiertje gekrabbeld.  Dat doe ik niet meer.  Dat vroegere lijstje bestaat niet meer.  Mijn lijstje is verworden tot een weekoverzicht.  Met onder elke dag de nodige ingrediënten.  Dat plannen brengt alweer de nodige rust.  Ik hoef mij niet meer elke dag af te vragen wat ik nu weer zal eten.  Geen kopzorgen meer.  Van nu af aan denk ik één week vooruit.
 
Ik heb mijn recepten.  Ik heb mijn lijstje.  Ik kan naar de winkel.  Ook dat wordt anders.  Ook dat is anders.  Ik haast mij niet meer door de winkelgangen.  Ik gooi niet langer meer alles in mijn karretje.  De macht der gewoonte doet mij niet langer meer naar dezelfde producten grijpen.  Niet langer ben ik een gewoontedier.  Het winkelen wordt een proces van onthaasting.  Ik neem mijn tijd.  Ik kies.  Ik overweeg.  Ik weeg af.  Ik ga op zoek naar het beste product.  Daartoe lees ik al eens een etiket.  Om daarop de nodige informatie te vinden.  Winkelen wordt een ontdekking.  Mijn gezichtsveld wordt ruimer.  Ik krijg een totaaloverzicht.  Ik ben aandachtig.
 
Ik kom thuis.  Ik kan uitpakken.  Kan alles wegbergen.  In de kasten.  In de koelkast.  In mijn kasten komen dingen, die ik voordien nauwelijks kende.  Nu heb ik kruiden.  Dat gebruikte ik voordien nooit.  Of bijna nooit.  Ik heb groenten.  Veel groenten.  Andere groenten, dan die waaraan ik mij vroeger waagde.  Eindelijk heb ik een proviandkast.  Met voldoende variatie.  Mijn keuken krijgt eindelijk de functie waarvoor zij eigenlijk bestemd is.  In die keuken zal voortaan gekookt worden.  Echt koken.  Niet zomaar snelsnel iets in elkaar boksen.  Neen, voortaan zal er gekookt worden volgens recept.  Elke dag zal ik mijzelf verrassen.  Met één heerlijk gerecht.  Ik kan nauwelijks wachten.
 
Nog maar net bezig met de Real Meal Revolutie.  Maar nu al merk ik een verschil.  Een verschil in beleving.  Winkelen is niet meer alledaags.  Het wordt uitzonderlijk.  Winkelen is niet meer een slopend karwei.  Het wordt een uitdaging.  Winkelen is niet langer meer stresserend.  Het brengt voortaan rust.  In het hoofd.  Jawel, het lijkt bijna niet te geloven maar winkelen wordt voortaan intens genieten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten