maandag 13 april 2015

Mooie liedjes: July Talk. Te zien in Gent.

Elke dag vallen wel enkele nieuwsbrieven in mijn mailbox.  Dat gebeurt op mijn vraag.  Ik zelf heb er voor gekozen via nieuwsbrieven op de hoogte te blijven van het grote nieuws uit de grote wereld.  Van het kleine nieuws uit de iets minder grote wereld.  Krantenredacties zenden mij hun updates.  Muzieksites laten mij hun nieuwtjes uit de internationale en nationale muziekscene.  Concertzalen en toneelhuizen lichten mij in over nieuwe concerten en voorstellingen.  Zo blijf ik op de hoogte.  Zo word ik niet verrast.  
 
De Standaard, Gazet van Antwerpen, De Morgen, Enola, NTGent, Vooruit, Handelsbeurs, MO*, De Wereld Morgen, Compagnie Cecilia, Poliargus, De Redactie, … Elkeen zendt mij hun updates.  Dagelijks of minder dan dagelijks.  Sommigen verwijder ik onmiddellijk.  Zonder ook maar iets te lezen.  Anderen klik ik aan en lees ik vluchtig.  Of grondig.  Tijd of gebrek aan tijd bepaalt vaak die keuze.
 
Naar één nieuwsbrief kijk ik elke maandag uit.  Dat is die van GratisinGent.  Elke week brengen zij mij op de hoogte van concerten, lezingen, beurzen, … Alle evenementen uit die wekelijkse nieuwsbrief hebben twee dingen gemeenschappelijk.  Alle evenementen situeren zich in het Gentse en zijn gratis.  Geen kaartje is nodig.  Geen ticket.  Volledig gratis en voor niks.  Dat is toch heerlijk.  Dat is toch fantastisch.  Dat vind ik toch.  Dat is toch mijn bescheiden mening.
 
Vandaag zat opnieuw de nieuwsbrief van GratisinGent in mijn mailbox.  Deze brief was evenwel anders dan alle vorige.  Er was dat kleine extraatje.  Vandaag was een filmpje toegevoegd.  Als bijlage.  Dat extraatje maakte mij nieuwsgierig.  Ik klikte de bijlage aan.  Ik kwam uit op een videoclip.  Een videoclip van July Talk, een Canadese band.  Alternatieve rock.  Garagerock.  Punkblues.  Zo wordt de muziek van de band omschreven op Wikipedia.  Mijzelf deed het denken aan een Belgische equivalent, Too Tangled.  Of aan het Amerikaans/Britse The Kills.  Maar dan toch ietsje netter.  Iets minder vettiger.  Misschien is de aanwezigheid van zangeres Leah Fay hier niet vreemd aan.  Zij mildert het korrelige rauwe van Peter Dreimanis.  Tussen beide stemmen worden wij constant heen en weer geslingerd.  Van dat heen en weer slingeren word ik niet zeeziek.  Neen, ik word opgewekt van deze muziek.  Energiek opgewekt.
 
Zoals ik al zei, ik heb dat clipje aangeklikt.  Ik ben op zoek gegaan naar meer.  Meer van die groep.  Want wat ik hoorde was goed.  Meer dan goed.  Dit was best wel een aangename ontdekking.  Met dank aan GratisinGent.
 
Oh ja, July Talk kan u morgenavond live aan het werk zien in de Gentse Video.  Gratis en voor niks.  U bent niet nieuwsgierig naar het einde van Tom & Harry.  Die toch wel boeiende reeks op Eén.  U kan of wil die laatste aflevering best wel in uitgesteld relais bekijken? Aarzel dan niet.  Het belooft een vettig avondje te worden.

Clip:
July Talk – Someone.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten