woensdag 6 november 2013

Concerten? Neen voor het ene, ja voor het andere.

Ten tijde van 'Suburbs' zou het anders geweest zijn.  Dan zou ik wild telefoneren om toch maar een kaartje te bemachtigen voor een concert van Arcade Fire.  Alles zou ik hebben gedaan om toch maar een toegangskaartje in handen te krijgen.  Vandaag is het anders.  Mijn enthousiasme is bekoeld.  De single ‘Reflektor’ als voorbode van hun nieuwste album stelt een beetje teleur.  Laat mij duidelijk wezen, dit is een persoonlijke opinie.  Een persoonlijke opinie, dat botst met de commentaren in tal van professionele muziekbladen.  Die commentaren zijn unaniem lovend.  Maar ondanks die lovende kritieken blijf ik toch op mijn honger zitten.  Arcade Fire slaat een nieuwe richting in.  Maar ik volg niet.  Ik haak af.  Ik ga aan de kant staan.  Hopend dat zij ooit op hun stappen terugkeren.  Of zij dat ook zullen doen? Ik weet het niet.  Arcade Fire is nogal eigenzinnig.  Heeft een eigen willetje.  Laat zich niks gelegen liggen aan trends en modes.  Arcade Fire raast verder.  Maar ik volg niet.  De nieuw gekozen marsrichting van Arcade Fire kan mij niet bekoren.  Ik zal volgende vrijdag dus niet naar de telefoon grijpen om toch maar een kaartje te veroveren.  Ik zal op 24 november niet in de Hallen van Schaarbeek staan.  Zal ik een feestje missen? Heel waarschijnlijk.  
 
Maar ik hoef niet te treuren.  Ik hoef niet huilend in een hoekje te gaan zitten.  Een andere mogelijkheid op een feestje wordt mij aangereikt.  Arsenal kondigde net aan op 19 april een concert te spelen in de Antwerpse Lotto Arena.  Deze Belgen weten wat feesten is.  Zij hebben dat woord een nieuwe betekenis gegeven.  Niet uitgedrukt in woorden.  Wel in tot dans dwingende beats.  Op een concert van deze groep moeten wij datgene doen wat Herman Van Veen al jaren zingt.  Op die concerten moeten wij rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan.  Twee jaar terug was ik er bij in het Antwerpse Sportpaleis.  Het was heerlijk.  Ik ging uit mijn dak.  Dit was één van de beste concerten.  Eén van de beste concerten ooit.  Ik had gekozen voor een zitplaats.  Maar dat duurde niet lang.  Na enkele nummers werd mijn zitplaats een staanplaats.  Ik ging staan.  Rechtop.  Aanvankelijk bewoog ik lichtjes heen en weer.  Een beetje geremd.  Maar die remmen werden gesloopt.  Gesloopt door een professioneel slopersteam, bestaande uit een groep overenthousiaste muzikanten.  Het lichtjes bewegen werd wild springen.  Danspasjes, waartoe ik mij voordien niet in staat achtte, toverde ik die avond uit mijn wonderlijke danshoed.  Die achttiende november was een heerlijke avond.  Een avond, vol van ambiance.
 
Arcade Fire? Neen.  Te veel twijfel.  Te veel voorbehoud.  Arsenal? Jawel, heel zeker.  Geen enkele twijfel.  Omwille van die mooie herinneringen.  Omwille van dat hunkeren naar alweer een heerlijk feestje.

Concertdata:
Arcade Fire, zondag 24 november 2013, Hallen van Schaarbeek (voorverkoop start 8 november).
Arsenal, zaterdag 19 april 2014, Lotto Arena (voorverkoop start 8 november).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten