woensdag 16 oktober 2013

Arno. Life to the beat.

Arno.  U bent fan.  Bij het verschijnen van het nieuwste album, kent u geen twijfel.  Bijna als eerste koopt u dat nieuwe schijfje.  Bij het verschijnen van de biografie, kent u geen twijfel.  Bijna als eerste koopt u dat boek.  Dat gebrek aan twijfel is wat een fan tot fan maakt.  Die onvoorwaardelijkheid verbant elke twijfel.  Diezelfde onvoorwaardelijkheid verbant elke kritiek.  U koopt en weet al op voorhand dat het goed zal zijn.
 
Maar dan verschijnt in 2010 dat ene fotoboek.  In 2010 ligt ‘Arno.  Life to the beat’ in de winkel.  In tegenstelling tot wat u anders doet, aarzelt u nu.  Niet omwille van de artistieke waarde twijfelt u.  Het is iets anders.  Dat prijskaartje doet u twijfelen.  Veertig euro voor een boek.  Voor een fotoboek niet echt veel maar toch.  U aarzelt.  Herhaalde malen hebt u dat boek in uw handen gehad.  Herhaalde malen hebt u doorheen dat boek gebladerd.  Maar even zo vele malen hebt u dat boek teruggeplaatst.  Met pijn in het hart.  Uw fanschap botst met een snel uitgevoerde kosten-batenanalyse.  Jawel, het is veel geld.  Jawel, het is een schitterend boek.  De kosten halen het van de baten.  Het fotoboek belandt niet in uw boekenkast.
 
Maar enkele jaren later komt er dat uitzonderlijke aanbod.  Uitgeverij Lannoo organiseert een boekenmarkt.  Tal van boeken worden aangeboden tegen een fikse korting.  Een collega had mij attent gemaakt op deze boekenmarkt.  Ik ben een boekenwurm.  Voor buitenkansjes ben ik niet ongevoelig.  Ik surfte naar de website.  Van het aanbod werd ik niet onmiddellijk wild.  Kookboeken.  Kinderboeken.  Reisboeken.  Nauwelijks geen romans.  Ondanks deze tegenvaller hield ik vol.  Ik doorliep die vijfentwintig bladzijden.  Dat fanatiek doorworstelen van die vele bladzijden bracht mij bevestiging van de waarheid in dat ene gezegde: de aanhouder wint.  Want mijn zoektocht bracht mij tot dat ene fotoboek van Danny Willems.  Dat ene fotoboek over Arno.  Nu voor slechts twaalf euro.  Onmiddellijk was ik weer fan.  Zonder enige twijfel heb ik dat boek besteld.  Dat heerlijke boek.  Dat prachtige boek.  Een overzicht van een rijke carrière aan de hand van foto’s, gebundeld in dat ene boek.
 
Van veertig naar twaalf euro.  Soms kan het goed zijn ook als fan heel even te twijfelen.
 
Link:
Uitgeverij Lannoo - Boekenmarkt (voor het boek van Arno, surfen naar pag. 14).  Actie nog tot 31/10.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten